Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

17 lipca 2024

[ALERT ALTO]: PIP zyska nowe uprawnienia do walki z fikcyjnymi umowami B2B, zlecenia i o dzieło

alert

Podatki

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy

Ostatnio głośno było o odmowie wydania opinii zabezpieczającej przez Szefa KAS w sprawie dotyczącej wprowadzenia struktury opartej o umowy B2B z dotychczasowymi pracownikami. Pod koniec zeszłego tygodnia dowiedzieliśmy się o planowanych nowych uprawnieniach, jakie Państwowa Inspekcja Pracy ma wkrótce zyskać i będzie mogła wykorzystywać do kwestionowania fikcyjnych struktur zatrudnienia.

Nowy szef PIP wraz z Ministerstwem Rodziny przygotował projekt ustawy, który ma na celu walkę m.in. z fikcyjnym samozatrudnieniem. Na mocy zapowiadanych przepisów PIP decyzją administracyjną będzie mogła przekształcić istniejącą umowę cywilnoprawną (B2B, ale również zlecenie oraz dzieło) w umowę o pracę.

W wypowiedziach publicznych padły deklaracje, że nie oznacza to wcale „zamachu na swobodę zawierania umów”, a jedynie walkę z nadużyciami. Podkreśla się również, że kluczowe będą ustalenie okoliczności podporządkowania i podlegania poleceniom usługobiorcy. Konkretna data wprowadzenia zmian nie jest jeszcze znana.

Sygnał do podjęcia bardziej zdecydowanych działań w tym obszarze przez polskie organy dała przyjęta w marcu na poziomie unijnym Dyrektywa w sprawie platform internetowychktóra ma zwiększyć prawa osób zatrudnionych za ich pośrednictwem, o czym pisaliśmy już w marcu.

W tym kontekście, nie ma już na co czekać i należy upewnić się, że obowiązująca w firmie forma współpracy, z wykorzystaniem umów cywilnoprawnych, w tym umów B2B, nie generuje ryzyka przekwalifikowania obowiązującej umowy. Odpowiednie wdrożenie i zapewnienie właściwego funkcjonowania modelu B2B wymaga nie tylko znajomości przepisów prawnych, ale także świadomości ryzyka wynikającego z ustalenia zasad współpracy w sposób nieprawidłowy. Dodatkowo, jak widać, ciężar kontroli w tym obszarze może przejąć już wkrótce głównie PIP.

Tym samym, niezależnie od zmian przepisów, również w trakcie takiej kontroli kluczowe jest zwracanie uwagi na kwestie podatkowe, ponieważ jej negatywny wynik może powodować konsekwencje m.in. na gruncie PIT, ZUS, VAT, czy w zakresie odpowiedzialności karnej skarbowej.

 

Zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy pomogą w podjęciu stosownych działań, aby jak najlepiej przygotować się na zmiany. Udzielą też wsparcia w razie kontroli tego obszaru przez PIP, ZUS lub organy podatkowe.

Przeczytaj więcej o tym, jak możemy pomóc >>

 

 

Mogą Cię zainteresować:

Podatki

3 lipca 2025

Projekt KSeF już w Sejmie - kluczowe zmiany, o których warto wiedzieć

Proces legislacyjny wszedł w decydującą fazę - 25 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów oficjalnie skierowało do Sejmu projekt ust...

Czytaj dalej
Projekt KSeF już w Sejmie - kluczowe zmiany, o których warto wiedzieć

Podatki

2 lipca 2025

Ulga B+R w ramach PIT – praktyczne aspekty rozliczeń ulgi na innowacyjnych pracowników

Czym jest ulga badawczo-rozwojowa? Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) w 2025 roku stanowi jedno z kluczowych narzędzi podatkowych wspi...

Czytaj dalej
Ulga B+R w ramach PIT – praktyczne aspekty rozliczeń ulgi na innowacyjnych pracowników
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., PROTECTO Brokers sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się tutaj .