Błyskawiczne wsparcie Klienta w związku z trudnościami w jego wewnętrznym dziale kadr
Case study
Gdy w krótkim czasie przestał funkcjonować dział kadr obsługujący kilkaset osób w Shared Service Center Klienta, konieczne było natychmiastowe wsparcie. ALTO zareagowało błyskawicznie, by zapewnić ciągłość procesów i zapobiec negatywnym skutkom dla pracowników.
Branża: Usługi finansowe
Wielkość organizacji: Międzynarodowa korporacja
Lokalizacja: Polska
Czas trwania projektu: 8 miesięcy
Zespoły ALTO: Dział kadrowo-płacowy
WPROWADZENIE I KONTEKST
Jakie było tło projektu i dlaczego klient szukał wsparcia?
Klient – lider branży usług płatniczych – zatrudnia w Polsce kilkaset osób, w tym w ramach Shared Service Center, które obsługuje też inne spółki w regionie. W okresie wakacyjnym wewnętrzny zespół kadrowy Klienta z dnia na dzień przestał funkcjonować z powodu licznych odejść. Próby rekrutacji nie przynosiły rezultatów, a skrzynka HR była przeciążona wiadomościami od pracowników.
Dodatkowo zbliżał się okres przekazywania danych płacowych zewnętrznemu dostawcy, a dotychczasowi partnerzy nie mogli wesprzeć Klienta z uwagi na okres urlopowy. Konieczne było natychmiastowe działanie.
Co było istotne, zespół kadrowo-płacowy ALTO posiada wieloletnie doświadczenie w kompleksowej obsłudze HR, w tym dostarczaniu w danych na potrzeby procesu przygotowania płac, obsługi pracowników, wsparcia merytorycznego z obszaru prawa pracy mającego zastosowanie do procesów kadrowych.
WYZWANIE
Z jakimi wyzwaniami mierzył się klient i jak wyglądała jego sytuacja wyjściowa?
Głównym wyzwaniem była nagła dezorganizacja wewnętrznego działu kadr, który odpowiadał za bieżącą obsługę pracowników i współpracę z zewnętrznym dostawcą usług płacowych.
Kluczowe problemy:
- brak regularnej obsługi skrzynki HR i udzielania pracownikom odpowiedzi,
- brak bieżącego kompletowania dokumentacji do teczek pracowniczych,
- brak koordynacji zbierania danych kadrowych na potrzeby przygotowania listy płac oraz ich przekazania zewnętrznemu partnerowi świadczącemu Klientowi usługi płacowe.
Opóźnienia w procesie płacowym mogły skutkować niewypłaceniem wynagrodzeń na czas. Brak odpowiedzi na zapytania pracowników – wzrostem frustracji i rotacji. Brak nadzoru nad terminami BHP czy badań lekarskich – ryzykiem naruszenia obowiązków pracodawcy.
Klient próbował prowadzić rekrutacje i pozyskać zewnętrzne wsparcie, jednak ze względu na sezon urlopowy działania te były nieskuteczne.
Cel projektu:
Zadaniem ALTO było szybkie zaadresowanie najpilniejszych potrzeb – w szczególności wsparcie w gromadzeniu danych płacowych oraz zapewnienie ciągłości obsługi kadrowej.
NASZE PODEJŚCIE
W jaki sposób podeszliśmy do realizacji projektu?
Wraz z Klientem zidentyfikowaliśmy priorytety, uzgodniliśmy harmonogram i rozpoczęliśmy działania niemal natychmiast po uzyskaniu dostępu do systemów. Doradzaliśmy, które obszary wymagają natychmiastowego zaadresowania i zapewniliśmy elastyczny, wieloosobowy zespół o różnych poziomach doświadczenia.
Wiedzieliśmy, że Klient potrzebuje natychmiastowego wsparcia i każdy dzień zwłoki mógł mieć bardzo poważne konsekwencje dla jego pracowników i prowadzonego biznesu.
Dlatego zamiast jednej – dwóch osób, dedykowaliśmy cały zespół ekspertów o różnym poziomie wiedzy i doświadczenia, na część etatu tak, aby systemowo rozwiązywać problemy Klienta – dzięki temu możliwe było rozłożenie pracy, szybsze reagowanie i ciągłość działań mimo sezonu urlopowego.
Przezwyciężone przeszkody:
- dostęp do zasobów sieciowych Klienta,
- logistyka związana z obsługą dokumentacji papierowej w siedzibie Klienta,
- konieczność szybkiego zamykania list płac w ramach scentralizowanego procesu akceptacji płatności,
- planowanie zastępstw i dostępności w okresie wakacyjnym – po stronie ALTO.
ZASTOSOWANE ROZWIĄZANIA
Jakie konkretne działania i rozwiązania wdrożyliśmy?
- Wsparcie w zbieraniu danych kadrowych – umożliwiające przygotowanie listy płac na czas,
- Przejęcie obsługi skrzynki kadrowej – z ustalonym harmonogramem odpowiedzi i systemem zastępstw, uwzględniającym okres wakacyjny również po stronie pracowników ALTO.
- Zaangażowanie zespołu o zróżnicowanym poziomie doświadczenia, co pozwoliło szybko zredukować opóźnienia,
- Oddelegowanie osoby do siedziby Klienta, w celu bieżącej organizacji dokumentacji papierowej w teczkach pracowniczych.
Projekt został zaprojektowany jako rozwiązanie tymczasowe – odpowiadające na potrzeby przejściowe, tak by Klient mógł skupić się na odbudowie własnego zespołu kadrowego.
EFEKTY
Jakie były efekty naszych działań? Jakie mierzalne i niemierzalne korzyści uzyskał klient?
Kluczowe osiągnięcia:
- przekazanie danych płacowych zewnętrznemu dostawcy usług płacowych w wymaganym terminie – wynagrodzenia zostały wypłacone bez opóźnień,
- zaległe zapytania z skrzynki HR zostały zaadresowane, a kolejne realizowane na bieżąco,
- uporządkowano i uzupełniono dokumentację kadrową,
- Klient otrzymał zestaw rekomendacji usprawniających procesy kadrowo-płacowe, co pozwoliło mu na ich bardziej optymalną organizację.
Korzyści biznesowe:
- brak opóźnień w procesie płacowym – wynagrodzenia i zobowiązania publiczno-prawne zostały zrealizowane o czasie
- uporządkowanie i dostosowanie dokumentacji kadrowo-płacowej do wymogów regulacyjnych, co w razie kontroli pozwoliłoby Klientowi na eliminację ryzyka kar,
- zwiększone zaufanie ze strony pracowników dzięki terminowym odpowiedziom i wsparciu, co przyczyniło się do spadku rotacji,
- wsparcie ALTO zyskało również aprobatę globalnego zespołu Klienta, co przełożyło się na wzrost zaufania do polskiej jednostki.
Po zakończeniu projektu doraźnego wsparcia i zażegnaniu kryzysu, Klient otrzymał od ALTO rekomendacje dalszych działań, które pozwoliły uporządkować i zmodernizować procesy kadrowo-płacowe w sposób trwały.
KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU
Co przyczyniło się do sukcesu projektu?
- Elastyczność zespołu ALTO – szybkie uruchomienie, dopasowanie poziomów zaangażowania i kompetencji, liczebność zespołu pozwalająca na płynną obsługę,
- Skoncentrowanie na kluczowych wyzwaniach Klienta i możliwościach ich rozwiązania, bez rozpraszania się na kwestie drugorzędne,
- Bardzo dobra znajomość procesów kadrowo-płacowych, co przełożyło się na efektywność i jakość wsparcia.
Zamiast skupiać się na ograniczeniach (brak dostępnych osób, sezon urlopowy, ograniczone zasoby), postawiliśmy na rozwiązania dopasowane do realnych potrzeb Klienta. Pokazaliśmy, że szybka reakcja i systemowe podejście mogą przynieść wymierne efekty nawet w bardzo trudnych warunkach.
CO DALEJ
Jakie działania podjęto po zakończeniu projektu i jaki jest potencjał dalszej współpracy?
Pozostajemy z Klientem w stałym kontakcie i rozważamy kolejne formy współpracy – zarówno w ramach projektów ad hoc, jak i długoterminowej, stałej obsługi kadrowej i płacowej.
Ten projekt jest dowodem na to, że elastyczność, partnerstwo i myślenie poza schematem pozwalają skutecznie rozwiązywać nawet najbardziej palące problemy w obszarze HR.
Rekomendacje dla podobnych przypadków:
Jeśli borykasz się z wyzwaniami w obszarze kadr i płac, nie wiesz, jak zaadresować krótko- lub długookresowe wyzwania związane z brakiem ludzi, bieżącą realizacją procesów, brakami w komunikacji z pracownikami lub dokumentacji pracowniczej – porozmawiajmy. Znajdziemy rozwiązanie dopasowane do Twoich realiów.
📩 Skontaktuj się z nami – wspólnie rozwiążemy Twoje wyzwania.
Sprawdź, jak możemy pomóc Twojej firmie!
Skontaktuj sięMogą Cię zainteresować:
Case studies:


Szczegółowy audyt kadrowo-płacowy dla dużej firmy z branży retail


Księgowość
Wsparcie procesu przeniesienia pracowników z jednoczesną koordynacją ustawienia procesu ka...
Baza wiedzy:


Podatki
Projekt KSeF już w Sejmie - kluczowe zmiany, o których warto wiedzieć
Proces legislacyjny wszedł w decydującą fazę - 25 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów oficjalnie skierowało do Sejmu projekt ust...
Czytaj dalej

Podatki
Ulga B+R w ramach PIT – praktyczne aspekty rozliczeń ulgi na innowacyjnych pracowników
Czym jest ulga badawczo-rozwojowa? Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) w 2025 roku stanowi jedno z kluczowych narzędzi podatkowych wspi...
Czytaj dalejDlaczego ALTO?
W ALTO najważniejsi są ludzie. To oni, dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu są w stanie dostarczać kompleksowe wsparcie w realizowanych projektach, dbając o najwyższą jakość świadczonych usług, zapewniając tym samym poczucie komfortu i bezpieczeństwa naszym klientom.
W ALTO tworzymy przestrzeń do rozwoju. Dla naszych klientów by z nami rozwijali swoje biznesy i dla naszego zespołu żebyśmy wspólnie uczyli się od siebie i tworzyli najlepszy zespół ekspertów na rynku.
W ALTO mierzymy wysoko i myślimy nieszablonowo. Wykraczamy ponad standardy. Łączymy wiedzę z zakresu podatków, księgowości i technologii z wiedzą branżową. Rozumiemy potrzeby biznesowe zarówno tych, którzy dopiero startują, jak i tych którzy prowadzą firmy już od wielu lat.
Działamy globalnie
Jesteśmy członkiem Allinial Global - stowarzyszenia niezależnych firm doradczych i księgowych wykorzystującego globalną i lokalną wiedzę i doświadczenie 38 000 wybitnych specjalistów z ponad 260 renomowanych firm w 107 krajach.
13+ lat doświadczenia
Wieloletnia obecność na rynku pozwala nam patrzeć na biznes przekrojowo – wiemy, co i jak robić, aby wesprzeć Cię w realizacji założonych celów.
170 osób w zespole
Stale powiększające się grono ekspertów może pracować na sukces Twojej firmy.
10 000+ prowadzonych spraw
Pomagamy zarówno w codziennych aspektach prowadzenia biznesu, jak i nagłych sytuacjach.