4 grudnia 2023
Wiadomościspożywcze.pl: To będzie koniec plastikowych słomek i sztućców. Co zmieni dyrektywa plastikowa?
komentarz
Podatki
Miłośnicy ochrony środowiska mogą w końcu odetchnąć z ulgą. Już niebawem, bo od 1 lipca 2024 r. zostanie wdrożona w życie tzw. „dyrektywa plastikowa”.
W sklepach nie będzie można już kupować wielu jednorazowych wyrobów z tworzyw sztucznych takich jak plastikowych sztućców czy słomek. Jednocześnie, planowane zmiany obejmują wprowadzenie opłat za korzystanie z produktów wykorzystanych jednorazowo, które dodatkowo obciążą konsumenta. Produkty zawierające tworzywa sztuczne mają być również specjalnie oznakowanie. Jakie zatem wyzwania w związku z wdrożeniem plastikowej dyrektywy czekają na branżę FMCG w najbliższym roku?
Co zmieni dyrektywa plastikowa?
Głównym celem planowanych zmian jest zmniejszenie ilości odpadów powstających z produktów jednorazowego użytku takich jak pojemniki na żywność. „Single Use Plastic” obliguje firmy do zapewnienia klientom możliwości wyboru alternatywnych produktów wykonanych z materiałów przyjaznych dla środowiska.
Jeśli pomimo dostępnej ekologicznej alternatywy, konsumenci zdecydują się na użycie jednorazowych opakowań plastikowych – będą musieli oni zapłacić dodatkową opłatę produktową. W konsekwencji, nie zawsze okaże się, że „plastic is fantastic” jak śpiewała Aqua w „Barbie Girl”.
Opłaty od plastikowych produktów po stronie producentów
Niestety, w związku ze zmianami na branży FMCG będą ciążyć dodatkowe obowiązki. Ustawa wprowadzająca plastikową dyrektywę zakłada, że przedsiębiorcy prowadzący placówki detaliczne, hurtownie oraz podmioty gastronomiczne dostarczające jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych będą pełnić funkcję płatnika opłaty produktowej. Innymi słowy, przedsiębiorcy będą musieli pobierać opłaty od konsumentów, którzy kupują produkty z tworzyw sztucznych, napoje lub żywność zawartą w tych produktach.
Wszystkie opłaty od plastikowych produktów będzie wnosić się jednorazowo do 15 marca następnego roku, na specjalny rachunek właściwego marszałka województwa. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie wywiąże się z obowiązku wniesienia opłaty, marszałek województwa ustali jej wysokość w drodze decyzji oraz nałoży na przedsiębiorcę dodatkową opłatę w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewniesionej opłaty.
Obowiązkowe raportowanie w zakresie zrównoważonego rozwoju – od kiedy?
Kolejną kwestią jest zmiana w ramach dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD). Przewidywane są nowe regulacje dotyczące zasad raportowania sprawozdań niefinansowych małych, średnich oraz dużych jednostek, których papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w UE. Dokument jest częścią polityki Unii Europejskiej dążącej do zapewnienia gwarancji przestrzegania praw człowieka, podniesienia świadomości klimatycznej oraz zobowiązania większych firm do przestrzegania ładu korporacyjnego.
Nowa dyrektywa zastępuje dotychczas obowiązujący dokument o raportowaniu niefinansowym, a jej nowe przepisy będą obowiązywały już od 1 stycznia 2025 r. Przedsiębiorcy powinni przede wszystkim zapoznać się z nowymi wymogami raportowymi oraz dokładnie przeanalizować swoją dotychczasową praktykę.
Najwięcej zmian CSRD wprowadza w zakresie rocznych sprawozdań finansowych niektórych jednostek. Do raportowania zobowiązane będą duże, małe i średnie jednostki, niebędące mikroprzedsiębiorstwami, które są podmiotami interesu publicznego regulowanymi prawem UE. Dyrektywa uzupełnia poprzednią o zobowiązanie firm do ujawniania informacji takich jak czynniki środowiskowe, społeczne czy czynniki związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Sprawdź, jak możemy pomóc Twojej firmie!
Skontaktuj się4 grudnia 2023
Mogą Cię zainteresować:
Podatki
[WEBINAR ALTO]: Bezpieczne B2B? Zadbaj o zgodność i bezpieczeństwo współpracy.
Już w czwartek 28 listopada o godz. 10:00 zapraszamy na bezpłatny webinar poświęcony praktycznym aspektom współpracy w modelu B2B....
Czytaj dalejPodatki
[WEBINAR ALTO]: Podatek od Świąt - upominki i imprezy bez fiskalnych niespodzianek
Zbliżający się okres Świąt to wyjątkowa okazja, by docenić pracowników, członków ich rodzin, partnerów biznesowych i klientów – pr...
Czytaj dalej