Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

27 czerwca 2024

Hurt&Detal: Raportowanie przez platformy cyfrowe – poradnik prawny

komentarz

Podatki

Projekt implementacji dyrektywy DAC-7 podpisany przez prezydenta – polski rząd w końcu wywiązał się z obowiązku, jaki nakłada ona na nasz kraj. Ustawa weszła w życie 1 lipca.

Do czego zobowiązuje dyrektywa DAC-7?

Dyrektywa DAC-7, tj. dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r., zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, zobowiązuje kraje członkowskie do nałożenia na operatorów stron www i aplikacji, którzy za ich pomocą umożliwiają sprzedaż towarów, świadczenie usług lub najem nieruchomości, obowiązek przekazywania fiskusowi informacji m.in. o transakcjach przekraczających określone wielkości.

Gromadzenie i wymiana informacji między krajowymi urzędami skarbowymi ma w zamyśle europejskiego prawodawcy zwiększyć wgląd administracji skarbowej w dochody podatników oraz w transgraniczny rynek sprzedaży internetowej. Ma również wspomóc redukcję zjawiska uchylania się od opodatkowania w przestrzeni cyfrowej oraz przywrócić równość konkurencji między tradycyjnymi sprzedawcami a tymi działającymi za pomocą platform cyfrowych.

Jakie są obowiązki w projekcie ustawy wdrażającej DAC-7 i kogo on dotyczy?

Projekt ustawy wdrażającej DAC-7 nakłada obowiązek gromadzenia i przekazywania informacji o sprzedawcach, którzy dokonali transakcji za pośrednictwem platform cyfrowych e-grocery, umożliwiającym handel detaliczny – obejmujący w szczególności możliwość robienia zakupów spożywczych online. DAC-7 obejmie również inne platformy cyfrowe, m.in. w dziedzinach:

  • e-handlu,
  • rezerwacji noclegów,
  • najmu środków transportu,
  • służących do zamawiania przejazdów samochodem.

 

Co jest wyłączone z obowiązku raportowego?

Z obowiązku raportowego wyłączone będą dane sprzedawców, którzy dokonali mniej niż 30 transakcji w ciągu roku oraz gdy łączne wynagrodzenie z tego tytułu to nie będzie przekraczać 2 tys. euro.

 

Od kiedy i za jaki okres należy raportować transakcje?

Od 1 lipca 2024 r. operatorzy platform cyfrowych z UE i spoza jej granic są zobowiązani do corocznego i miesięcznego raportowania powyższych transakcji Szefowi Krajowej Informacji Skarbowej. Obowiązek ten ma objąć jednak cały 2023 rok. Dane, jakie będą podlegać raportowaniu, obejmują między innymi nazwę firmy lub imię i nazwisko, główny adres, NIP czy też numer VAT.

 

Skutki niedopełnienia obowiązków raportowych przez operatorów platform cyfrowych – kary finansowe

Niedopełnienie obowiązków przez operatora platformy podlegać będzie karze do 1 mln zł. Miarkowanie sankcji będzie zależeć od rodzaju i zakresu niedopełnienia oraz dotychczasowego wykonywania obowiązków. Istotnym czynnikiem wymiaru kary będzie wysokość obrotu za rok podatkowy poprzedzający jej nałożenie, a w przypadku podmiotu rozpoczynającego działalność gospodarczą – okres od początku jej prowadzenia do dnia wszczęcia postępowania o nałożenie kary pieniężnej.

Ustawa weszła w życie 1 lipca tego roku.

Źródło: Hurt & Detal, czerwiec 2024, https://hurtidetal.pl/article/art_id,42060-61/raportowanie-przez-platformy-cyfrowe-poradnik-prawny/place,1/

27 czerwca 2024

Mogą Cię zainteresować:

Podatki

12 czerwca 2025

Wyliczenie składki wypadkowej – dowiedz się, czy przepłacasz i odzyskaj nadpłaty z ZUS!

Czy Twoja firma płaci odpowiednią składkę na ubezpieczenie wypadkowe? Wiele podmiotów nieświadomie opłaca zawyżoną stawkę, co może...

Czytaj dalej
Wyliczenie składki wypadkowej – dowiedz się, czy przepłacasz i odzyskaj nadpłaty z ZUS!
ALTO KONTROLE PODATKOWE

Podatki

11 czerwca 2025

[WEBINAR ALTO]: Trendy w kontrolach podatkowych 2025

Kontrole podatkowe to rzeczywistość, z którą mierzy się większość przedsiębiorstw. Fiskus wyostrza narzędzia, a każde niedopatrzen...

Czytaj dalej
[WEBINAR ALTO]: Trendy w kontrolach podatkowych 2025
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., PROTECTO Brokers sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się tutaj .