Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

Błyskawiczne wsparcie Klienta w związku z trudnościami w jego wewnętrznym dziale kadr

Case study

Gdy w krótkim czasie przestał funkcjonować dział kadr obsługujący kilkaset osób w Shared Service Center Klienta, konieczne było natychmiastowe wsparcie. ALTO zareagowało błyskawicznie, by zapewnić ciągłość procesów i zapobiec negatywnym skutkom dla pracowników.

WPROWADZENIE I KONTEKST – jakie było tło projektu i dlaczego klient szukał wsparcia?

Klient – z branży usług płatniczych – zatrudnia w Polsce kilkaset osób, w tym w ramach Shared Service Center, które obsługuje też inne spółki w regionie. W okresie wakacyjnym wewnętrzny zespół kadrowy Klienta z dnia na dzień przestał funkcjonować z powodu licznych odejść. Próby rekrutacji nie przynosiły rezultatów, a skrzynka HR była przeciążona wiadomościami od pracowników.

Dodatkowo zbliżał się okres przekazywania danych płacowych zewnętrznemu dostawcy, a dotychczasowi partnerzy nie mogli wesprzeć Klienta z uwagi na okres urlopowy. Konieczne było natychmiastowe działanie.

Co było istotne, zespół kadrowo-płacowy ALTO posiada wieloletnie doświadczenie w kompleksowej obsłudze HR, w tym dostarczaniu w danych na potrzeby procesu przygotowania płac, obsługi pracowników, wsparcia merytorycznego z obszaru prawa pracy mającego zastosowanie do procesów kadrowych.

WYZWANIE – z jakimi wyzwaniami mierzył się klient i jak wyglądała jego sytuacja wyjściowa?

Głównym wyzwaniem była nagła dezorganizacja wewnętrznego działu kadr, który odpowiadał za bieżącą obsługę pracowników i współpracę z zewnętrznym dostawcą usług płacowych.

Kluczowe problemy:

  • brak regularnej obsługi skrzynki HR i udzielania pracownikom odpowiedzi,
  • brak bieżącego kompletowania dokumentacji do teczek pracowniczych,
  • brak koordynacji zbierania danych kadrowych na potrzeby przygotowania listy płac oraz ich przekazania zewnętrznemu partnerowi świadczącemu Klientowi usługi płacowe.

Opóźnienia w procesie płacowym mogły skutkować niewypłaceniem wynagrodzeń na czas. Brak odpowiedzi na zapytania pracowników – wzrostem frustracji i rotacji. Brak nadzoru nad terminami BHP czy badań lekarskich – ryzykiem naruszenia obowiązków pracodawcy.

Klient próbował prowadzić rekrutacje i pozyskać zewnętrzne wsparcie, jednak ze względu na sezon urlopowy działania te były nieskuteczne.

Cel projektu:

Zadaniem ALTO było szybkie zaadresowanie najpilniejszych potrzeb – w szczególności wsparcie w gromadzeniu danych płacowych oraz zapewnienie ciągłości obsługi kadrowej.

NASZE PODEJŚCIE – w jaki sposób podeszliśmy do realizacji projektu?

Wraz z Klientem zidentyfikowaliśmy priorytety, uzgodniliśmy harmonogram i rozpoczęliśmy działania niemal natychmiast po uzyskaniu dostępu do systemów. Doradzaliśmy, które obszary wymagają natychmiastowego zaadresowania i zapewniliśmy elastyczny, wieloosobowy zespół o różnych poziomach doświadczenia.

Wiedzieliśmy, że Klient potrzebuje natychmiastowego wsparcia i każdy dzień zwłoki mógł mieć bardzo poważne konsekwencje dla jego pracowników i prowadzonego biznesu.

Dlatego zamiast jednej – dwóch osób, dedykowaliśmy cały zespół ekspertów o różnym poziomie wiedzy i doświadczenia, na część etatu tak, aby systemowo rozwiązywać problemy Klienta – dzięki temu możliwe było rozłożenie pracy, szybsze reagowanie i ciągłość działań mimo sezonu urlopowego.

Przezwyciężone przeszkody:

  • dostęp do zasobów sieciowych Klienta,
  • logistyka związana z obsługą dokumentacji papierowej w siedzibie Klienta,
  • konieczność szybkiego zamykania list płac w ramach scentralizowanego procesu akceptacji płatności,
  • planowanie zastępstw i dostępności w okresie wakacyjnym – po stronie ALTO.

ZASTOSOWANE ROZWIĄZANIA – jakie konkretne działania i rozwiązania wdrożyliśmy?

  1. Wsparcie w zbieraniu danych kadrowych – umożliwiające przygotowanie listy płac na czas,
  2. Przejęcie obsługi skrzynki kadrowej – z ustalonym harmonogramem odpowiedzi i systemem zastępstw, uwzględniającym okres wakacyjny również po stronie pracowników ALTO.
  3. Zaangażowanie zespołu o zróżnicowanym poziomie doświadczenia, co pozwoliło szybko zredukować opóźnienia,
  4. Oddelegowanie osoby do siedziby Klienta, w celu bieżącej organizacji dokumentacji papierowej w teczkach pracowniczych.

Projekt został zaprojektowany jako rozwiązanie tymczasowe – odpowiadające na potrzeby przejściowe, tak by Klient mógł skupić się na odbudowie własnego zespołu kadrowego.

EFEKTY – jakie były efekty naszych działań? Jakie mierzalne i niemierzalne korzyści uzyskał klient?

Kluczowe osiągnięcia:

  • przekazanie danych płacowych zewnętrznemu dostawcy usług płacowych w wymaganym terminie – wynagrodzenia zostały wypłacone bez opóźnień,
  • zaległe zapytania z skrzynki HR zostały zaadresowane, a kolejne realizowane na bieżąco,
  • uporządkowano i uzupełniono dokumentację kadrową,
  • Klient otrzymał zestaw rekomendacji usprawniających procesy kadrowo-płacowe, co pozwoliło mu na ich bardziej optymalną organizację.

Korzyści biznesowe:

  • brak opóźnień w procesie płacowym – wynagrodzenia i zobowiązania publiczno-prawne zostały zrealizowane o czasie
  • uporządkowanie i dostosowanie dokumentacji kadrowo-płacowej do wymogów regulacyjnych, co w razie kontroli pozwoliłoby Klientowi na eliminację ryzyka kar,
  • zwiększone zaufanie ze strony pracowników dzięki terminowym odpowiedziom i wsparciu, co przyczyniło się do spadku rotacji,
  • wsparcie ALTO zyskało również aprobatę globalnego zespołu Klienta, co przełożyło się na wzrost zaufania do polskiej jednostki.

Po zakończeniu projektu doraźnego wsparcia i zażegnaniu kryzysu, Klient otrzymał od ALTO rekomendacje dalszych działań, które pozwoliły uporządkować i zmodernizować procesy kadrowo-płacowe w sposób trwały.

KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU – co przyczyniło się do sukcesu projektu?

  • Elastyczność zespołu ALTO – szybkie uruchomienie, dopasowanie poziomów zaangażowania i kompetencji, liczebność zespołu pozwalająca na płynną obsługę,
  • Skoncentrowanie na kluczowych wyzwaniach Klienta i możliwościach ich rozwiązania, bez rozpraszania się na kwestie drugorzędne,
  • Bardzo dobra znajomość procesów kadrowo-płacowych, co przełożyło się na efektywność i jakość wsparcia.

Zamiast skupiać się na ograniczeniach (brak dostępnych osób, sezon urlopowy, ograniczone zasoby), postawiliśmy na rozwiązania dopasowane do realnych potrzeb Klienta. Pokazaliśmy, że szybka reakcja i systemowe podejście mogą przynieść wymierne efekty nawet w bardzo trudnych warunkach.

CO DALEJ – jakie działania podjęto po zakończeniu projektu i jaki jest potencjał dalszej współpracy?

Pozostajemy z Klientem w stałym kontakcie i rozważamy kolejne formy współpracy – zarówno w ramach projektów ad hoc, jak i długoterminowej, stałej obsługi kadrowej i płacowej.

Ten projekt jest dowodem na to, że elastyczność, partnerstwo i myślenie poza schematem pozwalają skutecznie rozwiązywać nawet najbardziej palące problemy w obszarze HR.

Rekomendacje dla podobnych przypadków:

Jeśli borykasz się z wyzwaniami w obszarze kadr i płac, nie wiesz, jak zaadresować krótko- lub długookresowe wyzwania związane z brakiem ludzi, bieżącą realizacją procesów, brakami w komunikacji z pracownikami lub dokumentacji pracowniczej – porozmawiajmy. Znajdziemy rozwiązanie dopasowane do Twoich realiów.

📩 Skontaktuj się z nami – wspólnie rozwiążemy Twoje wyzwania.

Mogą Cię zainteresować:

Case studies:

Szczegółowy audyt kadrowo-płacowy dla dużej firmy z branży retail

Szczegółowy audyt kadrowo-płacowy dla dużej firmy z branży retail

Księgowość

Wsparcie procesu przeniesienia pracowników z jednoczesną koordynacją ustawienia procesu ka...

Wsparcie procesu przeniesienia pracowników z jednoczesną koordynacją ustawienia procesu kadrowo-płacowego
Zobacz wszystkie

Baza wiedzy:

ALTO CAFE FUNDACJE RODZINNE

Podatki

11 grudnia 2025

[WEBINAR]: Transfer Pricing Café: Fundacje rodzinne a ceny transferowe – co musisz wiedzieć w 2025 r.

Fundacje rodzinne zyskują coraz większą popularność w Polsce jako skuteczne narzędzie planowania sukcesji i optymalizacji podatkow...

Czytaj dalej
[WEBINAR]: Transfer Pricing Café: Fundacje rodzinne a ceny transferowe – co musisz wiedzieć w 2025 r.
cbam transport import droga auta ciężarówki
1 grudnia 2025

[ALERT] CBAM – Nowe obowiązki dla importerów i przemysłu w Polsce

Co się wydarzyło? 21 listopada 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wdrażającą mechanizm CBAM (Graniczny Podatek Węglowy) do polskiego po...

Czytaj dalej
[ALERT] CBAM – Nowe obowiązki dla importerów i przemysłu w Polsce
Zobacz wszystkie

Dlaczego ALTO?

W ALTO najważniejsi są ludzie. To dzięki ich wiedzy i doświadczeniu możemy dostarczać kompleksowe wsparcie w realizowanych projektach, dbając o najwyższą jakość usług i zapewniając naszym klientom poczucie komfortu oraz bezpieczeństwa.

Tworzymy przestrzeń do rozwoju – dla naszych klientów, by mogli z nami rozwijać swoje biznesy, i dla współpracowników, byśmy wspólnie uczyli się od siebie i budowali najlepsze grono ekspertów na rynku.

Mierzymy wysoko i myślimy nieszablonowo. Wykraczamy poza standardy, łącząc wiedzę z zakresu podatków, księgowości, ESG i ubezpieczeń z dogłębnym zrozumieniem różnych branż. Dostrzegamy potrzeby zarówno tych, którzy dopiero rozpoczynają działalność, jak i przedsiębiorstw z wieloletnią historią.

Dowiedz się więcej!

Działamy globalnie

Jesteśmy członkiem międzynarodowych stowarzyszeń firm doradczych i księgowych, co zapewnia nam i naszym klientom dostęp do wiedzy dziesiątek tysięcy wybitnych specjalistów z ponad 100 krajów.

14 lat doświadczenia

Wieloletnia obecność na rynku pozwala nam patrzeć na biznes przekrojowo – wiemy, co i jak robić, aby wesprzeć Cię w realizacji założonych celów.

170 osób w zespole

Stale powiększające się grono ekspertów może pracować na sukces Twojej firmy.

10 000+ prowadzonych spraw

Pomagamy zarówno w codziennych aspektach prowadzenia biznesu, jak i nagłych sytuacjach.

Kamil Lewandowski

Chief Executive Officer

Kamil jest współzałożycielem oraz CEO w ALTO. Jest odpowiedzialny za strategię rozwoju grupy ALTO. Odpowiada także m.in. za działania w obszarze bussines development oraz marketingu.

Paweł Fałkowski

Managing Partner, Accounting

Paweł jest współzałożycielem i Managing Partnerem w księgowym zespole ALTO.

Sylwia Kulczycka

Managing Partner & Doradca Podatkowy

Sylwia Kulczycka jest Partnerką Zarządzającą linią biznesową TAX w ALTO. Specjalizuje się w doradztwie podatkowym dla branży Life Sciences, IT oraz usług profesjonalnych.

Aleksandra Bońkowska

Partner & Doradca Podatkowy

Aleksandra od wielu lat doradza klientom z branży finansowej, w tym w szczególności zakładom ubezpieczeniowym, instytucjom rynku płatniczego oraz branży telekomunikacyjnej i ICT.

Daniel Banach

Partner & Doradca Podatkowy

Daniel jest partnerem w ALTO. Specjalizuje się w doradztwie podatkowym dla inwestorów finansowych (głównie funduszy private equity) oraz klientów z branży nieruchomości.

Tobiasz Dolny

Partner & Doradca Podatkowy

Tobiasz jest partnerem w ALTO. Kieruje dedykowanym zespołem, który koncentruje się na doradztwie podatkowym dla funduszy inwestycyjnych i zarządzających aktywami. Jego główne obszary specjalizacji to CIT, VAT oraz rozliczenia podatkowe instytucji fin...

Aneta Grzyb

Partner, Doradca Podatkowy, Adwokat

Aneta jest Liderką Praktyki Cen Transferowych w ALTO, licencjonowanym doradcą podatkowym oraz adwokatem.

Ewa Solarz

Managing Partner / ESG

Ewa to Partnerka Zarządzająca stojąca na czele zespołu ESG w ALTO. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie zrównoważonego rozwoju i ESG.

Poznaj cały zespół

Masz pytania?
Napisz do nas lub zadzwoń.

+48 22 652 27 51


    Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych dostępnych jest w polityce prywatności.

    Bądź zawsze na bieżąco,
    otrzymuj Alert ALTO

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

    Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., ALTO Broker sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje siętutaj .