Karol Migas, Agnieszka Nowakowska
6 lutego 2023
[ALERT ALTO]: Szansa na uratowanie podatkowych odpisów amortyzacyjnych w spółkach nieruchomościowych
alert
W ostatnim czasie WSA wydał precedensowy wyrok dla podmiotów z branży nieruchomościowej (sygn. III SA/Wa 1788/22).
W ocenie WSA, nieuprawnione jest pozbawianie podatnika prawa do dokonywania podatkowych odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości, które w bilansie są prezentowane jako inwestycje. Wyrok ten może przełożyć się na znaczne oszczędności dla tych podatników, których Polski Ład zdawał się pozbawić prawa do kosztów z tytułu amortyzacji nieruchomości.
Kogo dotyczy wyrok?
Podatników spełniających definicję spółki nieruchomościowej w ustawie o CIT, którzy traktują nieruchomości jako inwestycje dla celów bilansowych, a w związku z tym nie dokonują odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami o rachunkowości.
Przypominamy, że z początkiem 2022 r. weszły w życie przepisy w zakresie amortyzowania składników majątku w spółkach nieruchomościowych, które ograniczyły prawo spółek nieruchomościowych do amortyzowania składników majątkowych wyłącznie do wysokości odpisów rachunkowych.
Po zmianie przepisów, organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych jednolicie stwierdzały, że brak amortyzacji nieruchomości dla celów bilansowych przekreśla możliwość jej amortyzowania dla celów podatkowych.
Sąd zajął jednak korzystne dla podatników stanowisko
Wskazał, że przepisy ograniczające prawo spółek nieruchomościowych do dokonywania odpisów podatkowych dotyczą wyłącznie sytuacji, w której nieruchomości są traktowane jako środki trwałe dla celów bilansowych, od których dokonywana jest amortyzacja księgowa. Ograniczenia tego nie należy stosować w sposób rozszerzający, tj. dla spółek traktujących nieruchomości jako inwestycje niepodlegające amortyzacji bilansowej.
Wyrok oznacza więc w praktyce, że ujęcie posiadanych nieruchomości w wartości godziwej (i aktualizowanie wyceny na każdą datę bilansową) nie powinno stanowić przeszkody do zaliczania amortyzacji do kosztów podatkowych.
Jak możemy Państwu pomóc?
Ukształtowanie się podejścia zaprezentowanego w powoływanym wyroku może znacząco poprawić sytuację podatkową spółek nieruchomościowych, które – w ślad za zmianami przepisów – zaprzestały od 2022 r. rozpoznawania amortyzacji w kosztach podatkowych.
Chętnie przeanalizujemy aktualną sytuację Spółki i zarekomendujemy działania, które zabezpieczą Państwa w procesie wdrażania podejścia wskazanego w przedmiotowym wyroku.
Zachęcamy do kontaktu z ekspertami ALTO.
Sprawdź, jak możemy pomóc Twojej firmie!
Skontaktuj sięKarol Migas, Agnieszka Nowakowska
6 lutego 2023
Mogą Cię zainteresować:
05. "Ulgowy kalejdoskop. Co mówią sądy i organy?" - wrzesień 2026
Zapraszamy do lektury kolejnego wpisu z naszej nowej serii pt. „Ulgowy kalejdoskop” – czyli zestawienia najciekawszych rozstrzygni...
Czytaj dalej
ALTO ponownie wśród rekomendowanych firm podatkowych w Polsce w rankingu ITR World Tax
Kilka tygodni po zdobyciu tytułu „Poland Transfer Pricing Advisory Firm of the Year” w ramach ITR Europe Tax Awards ALTO otrzymało...
Czytaj dalej