Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

18 listopada 2024

[ALERT ALTO]: Raport PIP o pracy zdalnej: 61% pracodawców z problemami – jak ich uniknąć?

alert

Podatki

Państwowa Inspekcja Pracy opublikowała pierwszy pełny raport za 2023 zawierający wnioski z kontroli funkcjonowania pracy zdalnej u pracodawców.

Nieprawidłowości wykryto w aż 61% przypadków.

 

Dotyczyły one głównie:

✅ braku lub nieprawidłowego określenia zasad wykonywania pracy zdalnej w porozumieniu albo w regulaminie;

✅ braku konsultacji lub nieprawidłowego skonsultowania regulaminu pracy zdalnej z przedstawicielami pracowników;

✅ braku wypłaty (bądź określenie w nieprawidłowej wysokości) ekwiwalentu albo ryczałtu w związku z wykorzystywaniem przez pracowników własnych narzędzi i materiałów;

✅ niepokrywania kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy w tej formie.

 

Co ciekawe, zarówno pracodawcy jak i inspektorzy pracy wskazywali na podobne przyczyny ujawnionych nieprawidłowości. Wymieniono m.in.:

  • nieznajomość przepisów prawa w zakresie pracy zdalnej;
  • nieczytelność wprowadzonych do kodeksu pracy regulacji;
  • wątpliwości interpretacyjne dotyczące stosowania nowego prawa przy jednoczesnym braku jednolitej wykładni oraz stanowisk urzędowych w kwestiach budzących wątpliwości;
  • przerzucenie na pracodawcę konieczności wprowadzenia istotnych uregulowań w zakresie pracy zdalnej w porozumieniach czy regulaminach.

 

Z powyższego można wyciągnąć jeden kluczowy wniosek – mimo nałożenia na pracodawców dodatkowych obowiązków przez ustawodawcę, nowe przepisy powodują wątpliwości interpretacyjne i utrudniają ich praktyczne stosowanie.

Taka sytuacja prowadzi do formułowania wniosków wskazujących na liczne nieprawidłowości, co w wielu przypadkach skutkuje nałożeniem dodatkowych sankcji na pracodawców.

W tym kontekście warto się upewnić, czy obowiązująca w organizacji formuła pracy zdalnej nie generuje ryzyk naruszenia przepisów, w szczególności tych najczęściej wskazywanych przez Inspekcję Pracy.

Masz pytania lub wątpliwości dotyczące pracy zdalnej w Twojej firmie? Skontaktuj się z naszymi ekspertami – pomożemy znaleźć najlepsze rozwiązania.

18 listopada 2024

Mogą Cię zainteresować:

Podatki

12 czerwca 2025

Wyliczenie składki wypadkowej – dowiedz się, czy przepłacasz i odzyskaj nadpłaty z ZUS!

Czy Twoja firma płaci odpowiednią składkę na ubezpieczenie wypadkowe? Wiele podmiotów nieświadomie opłaca zawyżoną stawkę, co może...

Czytaj dalej
Wyliczenie składki wypadkowej – dowiedz się, czy przepłacasz i odzyskaj nadpłaty z ZUS!
ALTO KONTROLE PODATKOWE

Podatki

11 czerwca 2025

[WEBINAR ALTO]: Trendy w kontrolach podatkowych 2025

Kontrole podatkowe to rzeczywistość, z którą mierzy się większość przedsiębiorstw. Fiskus wyostrza narzędzia, a każde niedopatrzen...

Czytaj dalej
[WEBINAR ALTO]: Trendy w kontrolach podatkowych 2025
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., PROTECTO Brokers sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się tutaj .