18 listopada 2024
[ALERT ALTO]: Raport PIP o pracy zdalnej: 61% pracodawców z problemami – jak ich uniknąć?
alert
Podatki
Państwowa Inspekcja Pracy opublikowała pierwszy pełny raport za 2023 zawierający wnioski z kontroli funkcjonowania pracy zdalnej u pracodawców.
Nieprawidłowości wykryto w aż 61% przypadków.
Dotyczyły one głównie:
✅ braku lub nieprawidłowego określenia zasad wykonywania pracy zdalnej w porozumieniu albo w regulaminie;
✅ braku konsultacji lub nieprawidłowego skonsultowania regulaminu pracy zdalnej z przedstawicielami pracowników;
✅ braku wypłaty (bądź określenie w nieprawidłowej wysokości) ekwiwalentu albo ryczałtu w związku z wykorzystywaniem przez pracowników własnych narzędzi i materiałów;
✅ niepokrywania kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy w tej formie.
Co ciekawe, zarówno pracodawcy jak i inspektorzy pracy wskazywali na podobne przyczyny ujawnionych nieprawidłowości. Wymieniono m.in.:
- nieznajomość przepisów prawa w zakresie pracy zdalnej;
- nieczytelność wprowadzonych do kodeksu pracy regulacji;
- wątpliwości interpretacyjne dotyczące stosowania nowego prawa przy jednoczesnym braku jednolitej wykładni oraz stanowisk urzędowych w kwestiach budzących wątpliwości;
- przerzucenie na pracodawcę konieczności wprowadzenia istotnych uregulowań w zakresie pracy zdalnej w porozumieniach czy regulaminach.
Z powyższego można wyciągnąć jeden kluczowy wniosek – mimo nałożenia na pracodawców dodatkowych obowiązków przez ustawodawcę, nowe przepisy powodują wątpliwości interpretacyjne i utrudniają ich praktyczne stosowanie.
Taka sytuacja prowadzi do formułowania wniosków wskazujących na liczne nieprawidłowości, co w wielu przypadkach skutkuje nałożeniem dodatkowych sankcji na pracodawców.
W tym kontekście warto się upewnić, czy obowiązująca w organizacji formuła pracy zdalnej nie generuje ryzyk naruszenia przepisów, w szczególności tych najczęściej wskazywanych przez Inspekcję Pracy.
Masz pytania lub wątpliwości dotyczące pracy zdalnej w Twojej firmie? Skontaktuj się z naszymi ekspertami – pomożemy znaleźć najlepsze rozwiązania.
Sprawdź, jak możemy pomóc Twojej firmie!
Skontaktuj się18 listopada 2024
Mogą Cię zainteresować:


Podatki
[ARTYKUŁ] Nieoczywiste koszty ulgi B+R w branży IT – jak zwiększyć oszczędności podatkowe?
Dlaczego firmy IT nie wykorzystują pełnego potencjału ulgi B+R? Ulga na badania i rozwój (ulga B+R, znana też jako ulga badawczo-...
Czytaj dalej

Podatki
[WEBINAR ALTO]: KSeF - jak fakturować i nie zwariować?
Chcesz dowiedzieć się, jak sprawnie wdrożyć Krajowy System e-Faktur, unikając chaosu i błędów? Z najnowszego projektu ustawy opubl...
Czytaj dalej