Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

4 listopada 2025

[ALERT] Kolejne zmiany w VAT– wejście w życie KSeF to nie koniec rewolucji w podatku od towarów i usług

alert

Podatki

17 października 2025 r. Ministerstwo Finansów i Gospodarki ogłosiło projekt nowelizacji ustawy o VAT oraz ustawy o NIP. Propozycje łączą uproszczenia (m.in. doprecyzowania i redukcję niektórych obowiązków) z dalszym uszczelnianiem systemu, a część zmian wdraża orzecznictwo TSUE.

Wejście w życie nowelizacji przewidziano na 1 lipca 2026 r., przy czym część regulacji ma zacząć obowiązywać później, tj. od 1 stycznia 2027 r. oraz 1 stycznia 2028 r.

 

Co konkretnie się zmieni – i co to oznacza w praktyce?

1. Rozszerzona odpowiedzialność solidarna nabywcy

Projekt rozszerza reżim odpowiedzialności solidarnej nabywcy za zaległości VAT sprzedawcy.

Po pierwsze, odpowiedzialność ma dotyczyć nie tylko „towarów wrażliwych” (a zatem wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT), ale również „usług wrażliwych” (także wymienionych w tym załączniku) oraz części usług niematerialnych (wskazanych w nowym załączniku nr 16), obejmujących m. in. usługi doradcze, zarządcze, rachunkowo-księgowe, reklamowe czy badawcze (R&D).

Po drugie, ma objąć sytuacje rozliczeń na podstawie tzw. „pustych faktur”, nawet jeśli płatność została dokonana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Przygotowując się do zmian warto przejrzeć posiadane procedury należytej staranności oraz zweryfikować rodzaje nabywanych usług i bazę kontrahentów. Dzięki takiemu działaniu podatnik będzie wiedział, czy i w jakich przypadkach może odpowiadać solidarnie ze swoimi kontrahentami, oraz ewentualnie podjąć odpowiednie decyzje biznesowe.

2. „Skład VAT”

Pojawi się nowa instytucja – tzw. skład VAT – projektowany jako narzędzie porządkujące rozliczenia w międzynarodowych łańcuchach dostaw i modelach tranzytowych.

3. Biała lista – weryfikacja „na wybrany dzień” do 5 lat wstecz

Projekt porządkuje i wzmacnia możliwość retrospektywnego potwierdzania statusu podatnika w wykazie – do 5 lat wstecz, na konkretny dzień. W praktyce ułatwi to podczas kontroli obronę zachowania należytej staranności, o ile przedsiębiorcy posiadają lub wdrożą procedurę należytej staranności w zakresie VAT, do której się stosują.

4. 0% VAT dla wybranych usług okołoimportowych

Nowelizacja przewiduje możliwość zastosowania stawki 0% VAT do usług ubezpieczenia i usług dotyczących importu towarów zwolnionych, jeśli ich wartość została włączona do podstawy opodatkowania importu. To może obniżyć koszt całkowity importu i uprościć rozliczanie usług logistycznych, ale będzie wymagało przeglądu umów z brokerami/TSL i schematów księgowych.

5. Odliczenie VAT a pozorność/nieważność czynności

Kierunkowo projekt usuwa krajową przesłankę odmowy odliczenia wyłącznie z powodu pozorności lub nieważności danej czynności na gruncie prawa cywilnego, co pozwoli na wdrożenie wniosków z orzeczenia TSUE, z którego wynika, że dla potrzeb odliczenia liczą się materialne przesłanki prawa do odliczenia oraz rzetelność rozliczeń. Dla podatników oznacza to większą przewidywalność, ale też wyższe wymogi dowodowe co do faktycznego wykonania świadczeń.

 

Chcesz porozmawiać o wpływie zmian na Twoją działalność (sprzedaż/zakupy, logistykę, finanse, compliance)?

Zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.

4 listopada 2025

Mogą Cię zainteresować:

praca zatrudnienie b2b umowa o pracę ludzie biuro

Podatki

31 października 2025

Umowa o pracę vs B2B – analiza skutków podatkowych i składkowych w 2025 roku

Całkowity koszt zatrudnienia specjalisty na umowie o pracę z wynagrodzeniem brutto 10 000 zł przekracza 12 200 zł miesięcznie, pod...

Czytaj dalej
Umowa o pracę vs B2B – analiza skutków podatkowych i składkowych w 2025 roku
ALTO CAFE FUNDACJE RODZINNE

Podatki

11 grudnia 2025

[WEBINAR]: Transfer Pricing Café: Fundacje rodzinne a ceny transferowe – co musisz wiedzieć w 2025 r.

Fundacje rodzinne zyskują coraz większą popularność w Polsce jako skuteczne narzędzie planowania sukcesji i optymalizacji podatkow...

Czytaj dalej
[WEBINAR]: Transfer Pricing Café: Fundacje rodzinne a ceny transferowe – co musisz wiedzieć w 2025 r.
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., ALTO Broker sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje siętutaj .