Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

20 listopada 2024

[ALERT ALTO]: EUDR przesunięte o rok! Parlament Europejski zdecydował.

alert

Rozporządzenie o produktach wolnych od wylesiania (EUDR) to kluczowy dokument mający na celu ograniczenie wylesiania i degradacji lasów poprzez regulację handlu produktami związanymi z tym problemem. Rozporządzenie nakłada obowiązki na przedsiębiorstwa związane z weryfikacją pochodzenia surowców i składaniem oświadczeń należytej staranności. Szacuje się, że w tylko w Polsce nowe obowiązki dotyczyć będą ponad 100 tys. Przedsiębiorców.

W ubiegłym tygodniu, 14 listopada, Parlament Europejski zatwierdził decyzję o przesunięciu terminu wdrożenia rozporządzenia EUDR o rok. Nowa data rozpoczęcia stosowania obowiązków przez duże i średnie przedsiębiorstwa to 30 grudnia 2025 roku. Decyzja ta została podjęta w odpowiedzi na liczne wnioski ze strony przedsiębiorców i państw członkowskich, które wskazywały na trudności w spełnieniu wymogów w pierwotnym terminie.

Następne kroki

Aby te zmiany weszły w życie, uzgodniony tekst rozporządzenia będzie musiał zostać zatwierdzony zarówno przez Radę, jak i Parlament, oraz opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE.

Wytyczne Komisji Europejskiej opublikowane

W Dzienniku Urzędowym UE 13 listopada opublikowano wytyczne dotyczące stosowania EUDR. Dokument ten szczegółowo objaśnia kluczowe pojęcia oraz analizuje problematyczne sytuacje na przykładach, co stanowi cenną pomoc w interpretacji nowych przepisów. Mimo opublikowania wytycznych przed podjęciem decyzji o przesunięciu, przedsiębiorstwa mogą je wykorzystać jako cenny materiał przygotowawczy. Dokument, w tym jego tłumaczenie na język polski, można znaleźć tutaj.

Platforma do składania należytej staranności już działa

Z początkiem listopada uruchomiono platformę umożliwiającą składanie oświadczeń due diligence. Użytkownicy mogą już logować się i zapoznawać z funkcjonalnościami systemu. Warto jednak pamiętać, że platforma nadal jest rozwijana i nie wszystkie funkcje mogą być już dostępne. Ruszyły również zapisy na sesje szkoleniowe związane z systemem, które mają na celu wsparcie firm w prawidłowym wdrożeniu nowych obowiązków oraz przygotowaniu się do ich realizacji.

Polskie ustawodawstwo – brak projektu

Na chwilę obecną nie pojawił się jeszcze polski projekt ustawy wdrażającej EUDR. Taka sytuacja może utrudnić przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych wymogów, należy jednak pamiętać, że EUDR – jako rozporządzenie – powinno być stosowane bezpośrednio, więc brak polskiej ustawy nie będzie zwalniał firm z realizacji nowych obowiązków.

Przesunięcie stosowania EUDR da również czas państwom członkowskim na dopasowanie ustawodawstwa krajowego. Zachęcamy do dalszego śledzenia naszych alertów, za pośrednictwem których będziemy informować Państwa o wszelkich zmianach. Na bieżąco monitorujemy proces wdrożenia oraz pozostajemy w kontakcie z Ministerstwem Klimatu i Środowiska.

Zachęcamy również do skorzystania z naszego wsparcia w przygotowaniu do spełnienia obowiązków. Należy pamiętać, że prawidłowe zmapowanie procesów i przygotowanie procedur może zająć nawet kilka miesięcy.

Przedłużenie terminów a wdrożenie nowych procedur

Decyzja Parlamentu Europejskiego o przesunięciu terminu wdrożenia EUDR daje przedsiębiorstwom dodatkowy czas na przygotowanie się do nowych wymogów. Warto jednak już teraz kontynuować działania dostosowawcze, korzystając z dostępnych narzędzi, szkoleń oraz wytycznych, w tym przede wszystkim zacząć opracowanie procedury należytej staranności dostosowanej do łańcucha dostaw firmy.

Wypełnij ankietę i zobacz ile z kluczowych obszarów jest już odpowiednio zaopiekowanych w Twoim przedsiębiorstwie, a ile wciąż wymaga uwagi.

Zapraszamy do kontaktu z ekspertami ALTO, którzy chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania związane z nową regulacją i jej wdrożeniem.

Mogą Cię zainteresować:

Twój biznes

9 czerwca 2025

[WEBINAR] Wyzwania rachunkowe i podatkowe w Fundacjach Rodzinnych

Przepisy o fundacjach rodzinnych dają nieznane wcześniej możliwości ochrony majątku i jego przekazania kolejnym pokoleniom. To jed...

Czytaj dalej
[WEBINAR] Wyzwania rachunkowe i podatkowe w Fundacjach Rodzinnych
5 czerwca 2025

[ARTYKUŁ] Walidacja XML jako kluczowy element procesu generowania JPK_KR_PD i JPK_ST_KR

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) stanowi istotne narzędzie w komunikacji między przedsiębiorstwami a organami administracji skarbowe...

Czytaj dalej
[ARTYKUŁ] Walidacja XML jako kluczowy element procesu generowania JPK_KR_PD i JPK_ST_KR
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., PROTECTO Brokers sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się tutaj .