Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

29 września 2023

[ALERT ALTO] Nowy system kaucyjny już od stycznia 2025 r.

alert

Podatki

Już 1 stycznia 2025 wejdą w życie regulacje dot. nowego systemu kaucyjnego! Wprowadza go podpisana z końcem sierpnia przez Prezydenta ustawa, która nowelizuje zarówno ustawę o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, jak i ustawę o VAT. Jest to więc dobry moment, aby zacząć przygotowywać się do nadchodzących zmian.

W ramach nowego systemu kaucyjnego, przy sprzedaży produktów w określonych opakowaniach na napoje, od użytkownika końcowego (czyli konsumenta) będzie pobierana opłata (kaucja). Jednak wraz ze zwrotem tych opakowań lub odpadów będzie ona podlegać zwrotowi.

 

Nowym systemem kaucyjnym zostaną objęte:

  • butelki plastikowe/z tworzyw sztucznych jednorazowego użytku o pojemności do 3 litrów (włącznie z zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych) – z wyłączeniem szklanych lub metalowych butelek na napoje, których zakrętki i wieczka są wykonane z tworzyw sztucznych,
  • puszki metalowe o pojemności do 1 litra,
  • butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra.

 

Nowe regulacje będą miały niebagatelne znaczenie dla takich podmiotów, jak:

  • wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje;
  • wprowadzający bezpośrednio produkty w opakowaniach na napoje;
  • podmiot reprezentujący;
  • przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego i hurtowego oraz inne punkty zbierające opakowania i odpady
  • opakowaniowe objęte systemem kaucyjnym.

 

Na każdą z powyższych kategorii podmiotów przepisy nie tylko nakładają określone obowiązki, ale również przewidują konkretne sankcje za ich nieprzestrzeganie.

Biorąc pod uwagę fakt, że wprowadzany system jest zupełnie nowym modelem i nie jest na ten moment w pełni jasne, jak w praktyce będzie wyglądał proces gospodarowania opakowaniami, rekomendujemy dokładną analizę tego, w jakim zakresie przepisy ustawy nowelizującej wpłyną na Państwa przedsiębiorstwo.

Zaś gdyby chcieli Państwo uzyskać więcej informacji na powyższy temat lub potrzebowali wsparcia w tym zakresie, nasze ekspertki Katarzyna Adamowicz i Katarzyna Zadroga chętnie pomogą określić, czy i w jaki sposób nowe przepisy będą miały zastosowanie do Państwa firmy oraz z jakimi nowymi obowiązkami mogą się dla Państwa wiązać.

 

29 września 2023

Mogą Cię zainteresować:

Podatki

16 maja 2025

[WEBINAR]: Transfer Pricing Café: Kontrole podatkowe a TP

Urzędnicy skarbowi coraz uważniej patrzą na transakcje między podmiotami powiązanymi. Błąd w dokumentacji może słono kosztować, a ...

Czytaj dalej
[WEBINAR]: Transfer Pricing Café: Kontrole podatkowe a TP

Podatki

16 maja 2025

[WEBINAR]: Pharma Tax Meet - Jak zarządzić podatkami w branży Life Science i Pharma

Zarządzanie podatkami w branży Life Science i Pharma to kluczowy element sukcesu. Właściwe podejście może przynieść wymierne korzy...

Czytaj dalej
[WEBINAR]: Pharma Tax Meet - Jak zarządzić podatkami w branży Life Science i Pharma
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., PROTECTO Brokers sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się tutaj .