Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

20 lipca 2020

Slim VAT – czy szykuje się „odchudzenie” rozliczeń VAT?

news

 

Zgodnie z zapewnieniami Ministerstwa Finansów, na kierunek zapowiadanych zmian wskazuje już sama nazwa pakietu, stanowiąca akronim słów: simple, localmodern, czyli prosty, lokalny i nowoczesny. SLIM VAT ma więc oznaczać podatek prosty w rozliczaniu, dostosowany do polskiej specyfiki oraz nowoczesny, korzystający z nowoczesnych rozwiązań technologicznych oraz e-usług administracji. Propozycje zmian powstały w szczególności z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach, ale ich zastosowanie nie będzie się ograniczać tylko do tych podmiotów. Z planowanych uproszczeń będą mogli skorzystać wszyscy podatnicy, niezależnie od wielkości.

PLANOWANE ZMIANY

Ułatwienia przewidziane w pakiecie mają objąć cztery główne obszary:

  • uproszczenia dotyczące faktur korygujących

Zmiany w tym zakresie mają dotyczyć zasad rozliczania zarówno faktur korygujących zmniejszających, jak i tych zwiększających podstawę opodatkowania i należny podatek.

W przypadku faktur korygujących in-minus zniesiony zostanie formalny wymóg uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów lub usług. Korekty takie będą mogły zostać ujęte już w rozliczeniu za okres, w którym zostały wystawione, pod warunkiem jednak, że podatnik będzie dysponował dokumentacją, z której wynikać będzie, że uzgodnił on warunki transakcji z nabywcą. Jednocześnie, nabywca tym samym okresie, będzie zobowiązany do odpowiedniego pomniejszenia swojego podatku naliczonego.

Z kolei dla faktur in plus, zasady ich rozliczenia – dotychczas wynikające z orzecznictwa i linii interpretacyjnej organów podatkowych – mają znaleźć potwierdzenie w zapisach ustawy o VAT. Pojawią się zatem przepisy wskazujące właściwy sposób rozliczenia takich korekt w zależności od przyczyny ich wystawienia.

  • ułatwienia dla eksporterów

Wydłużeniu z 2 do 6 miesięcy ulegnie okres, w którym powinien nastąpić wywóz towarów w ramach eksportu aby możliwe było zastosowanie zerowej stawki VAT dla zaliczki. Jak wskazuje Ministerstwo Finansów, takie rozwiązanie na dostosować regulacje ustawy o VAT do warunków biznesowych, poprawić sytuację finansową eksporterów oraz rozwiązać problem dostaw długoterminowych.

  • ujednolicenie kursów walut dla celów VAT i podatków dochodowych

Podatnicy mają również zyskać możliwość przyjęcia dla celów VAT tych samych zasad przeliczenia kwot wyrażonych w walutach obcych na złotówki, jakie stosują na potrzeby podatku dochodowego. Zmiana ta – poprzez eliminację konieczności odrębnego ustalania właściwego kursu wymiany na potrzeby każdego podatku – ma pozwolić na uproszczenie i usprawnienie rozliczeń.

  • korzyści finansowe

Propozycje zmian, które w ocenie Ministerstwa Finansów, mają przynieść przedsiębiorcom korzyści finansowe dotyczą trzech aspektów:

  • terminu na odliczenie VAT naliczonego

Termin na realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego bez konieczności korygowania deklaracji ma zostać wydłużony o dodatkowy miesiąc. Podatnicy rozliczający się miesięcznie będą więc mieć łącznie 4 okresy na rozliczenie podatku naliczonego na bieżąco.

  • możliwości odliczenia VAT z faktur za usługi noclegowe nabyte w celu odsprzedaży

Zapowiadane zmiany mają umożliwić odliczenie VAT naliczonego od usług noclegowych, jeżeli zostaną one zakupione w celu odsprzedaży. Podatnicy zyskają zatem możliwość odliczenia podatku z faktury za tego rodzaju usługi, nabywane na rzecz swoich klientów.

  • zwiększenie limitu dla prezentów o małej wartości

Wartość towarów, które mogą zostać uznane za tzw. prezenty o małej wartości zostanie podniesiona z 10 do 20 zł, co ma przybliżyć ją do średniej wartości takich prezentów w UE.

 

DATA WEJŚCIA W ŻYCIE

Projekt nowelizacji mającej wprowadzać SLIM VAT jest obecnie po konsultacjach wewnętrznych w Ministerstwie Finansów. Dokładna data, od której nowe regulacje miałyby wejść w życie nie jest jeszcze znana, prawdopodobnie ma się to stać w pierwszych miesiącach 2021 r.

Jednocześnie, jak zapowiada wiceminister Sarnowski, zaproponowane zmiany nie kończą planów Ministerstwa Finansów związanych z upraszczaniem rozliczeń VAT. Planowane są kolejne przeglądy rozwiązań VAT sprawiających podatnikom problemy oraz wprowadzanie dalszych uproszczeń.

Zachęcamy Państwa do śledzenia publikacji ALTO poświęconych temu zagadnieniu. Nasi eksperci na bieżąco monitorują status zapowiadanych zmian i będą informować Państwa o dalszych pracach legislacyjnych w tym zakresie.

Oczywiście jeżeli są Państwo zainteresowani bardziej szczegółowym omówieniem powyższego zagadnienia, zapraszamy do kontaktu.

 

20 lipca 2020

Mogą Cię zainteresować:

5 czerwca 2025

[ARTYKUŁ] Walidacja XML jako kluczowy element procesu generowania JPK_KR_PD i JPK_ST_KR

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) stanowi istotne narzędzie w komunikacji między przedsiębiorstwami a organami administracji skarbowe...

Czytaj dalej
[ARTYKUŁ] Walidacja XML jako kluczowy element procesu generowania JPK_KR_PD i JPK_ST_KR

Podatki

16 maja 2025

[WEBINAR]: Transfer Pricing Café: Kontrole podatkowe a TP

Urzędnicy skarbowi coraz uważniej patrzą na transakcje między podmiotami powiązanymi. Błąd w dokumentacji może słono kosztować, a ...

Czytaj dalej
[WEBINAR]: Transfer Pricing Café: Kontrole podatkowe a TP
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., PROTECTO Brokers sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się tutaj .