Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Zapisz się do newslettera
Ważne teraz

Risk Advisory – ALTO z nowym Partnerem i nową linią biznesową

Risk Advisory – ALTO z nowym Partnerem i nową linią biznesową

Premiera Raportu Made in Poland 2024

Premiera Raportu Made in Poland 2024

Raport BEAS – potencjał biznesowy Lublina

Raport BEAS – potencjał biznesowy Lublina

ESG w ALTO – Ewa Solarz pokieruje nową linią biznesową

ESG w ALTO – Ewa Solarz pokieruje nową linią biznesową

Łukasz Kalisz

24 marca 2022

Dziennik Gazeta Prawna: Można odzyskać zawyżony VAT, wykazany na paragonie

komentarz

Podatki

Czy jednak można odzyskać zawyżony VAT wykazany na paragonie? Korekta wysokości tego podatku przy sprzedaży dokumentowanej paragonami to wciąż przedmiot sporów z fiskusem.

Według orzeczenia NSA, nadpłatę podatku VAT powinien otrzymać również przedsiębiorca, którzy przerzucił koszt na konsumentów i nie poniósł uszczerbku majątkowego.

Nasz ekspert – Łukasz Kalisz komentuje dla Dziennika Gazety Prawnej postępowanie prowadzone przez ekspertów ALTO w przedmiocie nadpłaty w VAT i opisuje, dlaczego jego zdaniem detaliści nie mogą być dyskryminowani przy zwrotach nadpłat VAT:
 

,,Korekta stawek VAT przy sprzedaży dokumentowanej paragonami to wciąż przedmiot sporów z organami podatkowymi. Pojawiają się poglądy, że taka korekta jest niemożliwa, bo nie pozwalają na nią zasady korekt wskazane w rozporządzeniu z 2013 r. w sprawie kas rejestrujących oraz to, że nie ma możliwości uzyskania potwierdzenia korekty przez nabywcę (patrz wyrok NSA z 1 lipca 2020 r., sygn. I FSK 1725/17) lub też, że podatnik uzyskałby przy takiej korekcie nienależne świadczenie kosztem konsumenta. Z najnowszych wyroków NSA wynika jednak, że takie założenia są błędne i że podatnicy, którzy dokumentują sprzedaż paragonami, jak najbardziej mają prawo do korekty rozliczeń i do dochodzenia zwrotu nadpłaty VAT, gdy niezasadnie zawyżyli stawkę podatku.

Kluczowe jest to, że przedsiębiorcy realizujący sprzedaż na rzecz konsumentów nie mogą być dyskryminowani względem podatników, którzy mogą korygować wystawiane faktury. Bez znaczenia jest również to, że wartość VAT nie zostanie zwrócona konsumentom. Przesłanką do odzyskania nadpłaty nie jest bowiem poniesienie ciężaru VAT. Ważne jest tylko, że podatek został wpłacony do urzędu skarbowego w wysokości wyższej od należnej. Na marginesie należy zauważyć, że ciężar VAT jest zawsze przerzucany na nabywcę, więc gdyby uznać stanowisko organów za prawidłowe, to nigdy nie mogłaby powstać nadpłata w VAT.”

Pełen tekst artykułu jest dostępny na: https://podatki.gazetaprawna.pl

Źródło: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8383672,nsa-zawyzony-vat-paragon.html

Łukasz Kalisz

24 marca 2022

Mogą Cię zainteresować:

ALTO CENY

Podatki

25 lipca 2024

Hurt&Detal: Ujawnianie ceny z ostatnich 30 dni, czyli przepisy w praktyce

Ponad rok temu weszły w życie przepisy wynikające z dyrektywy potocznie zwanej Omnibus, które wprowadziły zmiany m.in. w ustawie o...

Czytaj dalej
Hurt&Detal: Ujawnianie ceny z ostatnich 30 dni, czyli przepisy w praktyce
zwrot vat przedsiębiorca podatki

Podatki

23 lipca 2024

Rzeczpospolita: Fiskus musi oddać zwrot nawet podatnikowi wykreślonemu z rejestru VAT

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł, że fiskus musi zwrócić VAT nawet podatnikom wykreślonym z rejestru VAT – przekaz...

Czytaj dalej
Rzeczpospolita: Fiskus musi oddać zwrot nawet podatnikowi wykreślonemu z rejestru VAT
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

*Przesyłając zgłoszenie wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką prywatności
oraz potwierdzasz zapoznanie się z klauzulą informacyjną