Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

13 maja 2021

[CORPORATE PULSE]: Elektroniczne wnioski do KRS już od 1 lipca 2021. Czy od razu odczujemy ułatwienia?

news

Warto nadmienić, że część profesjonalnych pełnomocników korzysta dobrowolnie, i to już od kilku lat, z Elektronicznego dostępu do Sądów Rejestrowych / Centralnej Informacji / MSiG za pomocą tzw. portalu PDI.

Jakie są doświadczenia korzystających z ww. systemu użytkowników? Tego nie wiem, wymienię jednak kilka własnych:

  • Czasami wnioski z załącznikami w postaci aktów notarialnych są rozpatrywane na podstawie skanów tych dokumentów, a niekiedy wnioskodawca uzyskuje informację o konieczności złożenia wniosku tradycyjnego (w wersji papierowej) z załączeniem oryginałów.
  • Jedynym wyróżnikiem spraw jest numer sygnatury – nie można niestety szybko zorientować się co do statusu spraw po nazwie podmiotu albo chociaż numerze KRS.
  • Jest jeszcze bardziej nieprzewidywalne dla wnioskodawcy, kiedy sprawą zajmie się referendarz sądowy. Zdarzały mi się wnioski, które nigdy nie zostały formalnie odczytane jako „wiadomość odebrana”, a wpis w KRS pojawił się po 3 dniach od złożenia wniosku. Z drugiej strony są wnioski, które pomimo upływu kilku tygodni nadal nie zostały odebrane, a Biuro Obsługi Interesantów nie jest w stanie ustalić o jaki wniosek chodzi.
  • Nie można w prosty sposób podejrzeć treści wniosków, załączników ani postanowień. Pliki trzeba zapisać i otworzyć w specjalnym oprogramowaniu do plików opatrzonych podpisem elektronicznym.

Podsumowując, można wyobrazić sobie naprawdę wiele usprawnień co do obecnego systemu. Nie wiem na ten moment czy nowy będzie oparty o portal PDI, czy też będzie wykorzystywał zupełnie inną technologię.

System pozwalający złożyć wniosek to nie wszystko. Potrzebne jest jeszcze spójne podejście do korzystania z niego przez sądy oraz przemyślenie jego użyteczności dla wnioskodawców.

  • Czy ta zmiana sprawi, że postępowanie rejestrowe stanie się bardziej przewidywalne dla przedsiębiorców?
  • Czy digitalizacja procesu sprawi, że 7-dniowy termin na wpis stanie się bardziej realny?
  • Czy dalej będzie możliwe skuteczne wnioskowanie o wpis w określonej dacie (co w zakresie połączeń, czy przekształceń jest kluczowe)? Na ten moment brak jakichkolwiek odpowiedzi.

13 maja 2021

Mogą Cię zainteresować:

Twój biznes

19 grudnia 2025

Wesołych Świąt! Życzenia od zespołu ALTO

W ten wyjątkowy, świąteczny czas, cały zespół ALTO przesyła najcieplejsze pozdrowienia. Wierzymy, że najlepsze życzenia to te, ...

Czytaj dalej
Wesołych Świąt! Życzenia od zespołu ALTO
las wylesianie eudr
19 grudnia 2025

ALERT ESG: Odroczenie i uproszczenia EUDR – co to oznacza dla biznesu?

17 grudnia 2025 r. Parlament Europejski zatwierdził zmiany w rozporządzeniu EUDR (European Union Deforestation Regulation), przesu...

Czytaj dalej
ALERT ESG: Odroczenie i uproszczenia EUDR – co to oznacza dla biznesu?
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., ALTO Broker sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje siętutaj .