Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

22 października 2025

[ALERT] Uproszczenia w EUDR? Tak, ale obowiązki dla firm zostają.

alert

Podatki

Komisja Europejska nie rezygnuje z walki z wylesianiem – zaproponowano uproszczenia w EUDR, ale obowiązki dla dużych i średnich firm wchodzą w życie już od 30 grudnia 2025 r.

21 października 2025 r. Komisja Europejska zaproponowała zestaw celowanych środków, które mają na celu ułatwić przedsiębiorcom wdrożenie przepisów rozporządzenia w sprawie wylesiania (EUDR), przy jednoczesnym utrzymaniu ambitnych celów w zakresie ochrony lasów i bioróżnorodności. Komisja proponuje uproszczenia w EUDR, ale nie odkłada terminu stosowania EUDR dla dużych i średnich przedsiębiorstw, co w praktyce oznacza, że duże i średnie przedsiębiorstwa mają 2 miesiące do wdrożenia EUDR i uzyskania odpowiednich informacji od swoich dostawców.

Nowe podejście ma wesprzeć firmy, państwa członkowskie oraz partnerów handlowych w płynnym uruchomieniu systemu do składania oświadczeń o należytej staranności i ograniczyć nadmierne obciążenia, zwłaszcza dla mniejszych podmiotów.

 

Najważniejsze założenia: 

✔️  Termin obowiązywania EUDR dla dużych i średnich przedsiębiorstw zostaje utrzymany (30 grudnia 2025 r.), natomiast w odniesieniu do mikro i małych przedsiębiorstw EUDR zacznie obowiązywać od 30 grudnia 2026 r.

✔️  Duże i średnie przedsiębiorstwa będą mogły skorzystać z sześciomiesięcznego okresu karencji na kontrole i egzekwowanie przepisów przez organy krajowe.

✔️  Tylko przedsiębiorstwa, które jako pierwsze wprowadzą produkt na rynek UE, będą musiały złożyć oświadczenie o należytej staranności. Z tego obowiązku zostaną zwolnione pozostałe podmioty znajdujące się na dalszych etapach łańcucha dostaw.

✔️  W niektórych przypadkach geolokalizacja będzie mogła zostać zastąpiona adresem pocztowym wszystkich działek, na których wyprodukowano odpowiednie towary.

✔️  Komisja wprowadza nową kategorię podmiotów, tj. mikro przedsiębiorców i małych przedsiębiorców pierwotnych z siedzibą w krajach niskiego ryzyka, dla których będą przewidziane szczególne uproszczenia.

 

Następne kroki

Propozycja Komisji będzie teraz przedmiotem prac w Parlamencie Europejskim i Radzie UE. Komisja zaapelowała o szybkie przyjęcie nowelizacji, aby zapewnić płynne wdrożenie rozporządzenia. Do momentu zatwierdzenia propozycji Komisji, stanowisko to nie jest wiążące i może ulec zmianie, choć doświadczenie pokazuje, że organy ustawodawcze Unii Europejskiej chętnie przychylają się do propozycji Komisji. Państwa członkowskie mogą jednak domagać się np. dodatkowych uproszczeń.

 

Komentarz ALTO

Uproszczenia zaproponowane przez Komisję Europejską mają w przeważającej mierze charakter techniczny i służą przede wszystkim zapewnieniu pełnej funkcjonalności systemu IT i płynności procesu, a nie odsunięciu wszystkich obowiązków w czasie.

Firmy, które jeszcze nie rozpoczęły swoich przygotowań, powinny jak najszybciej rozpocząć analizę swoich łańcuchów dostaw, zidentyfikować produkty objęte regulacją oraz opracować procedury należytej staranności. Wdrożenie EUDR nadal wymaga nie tylko formalnego dostosowania dokumentacji, ale także budowy realnych mechanizmów śledzenia pochodzenia surowców i danych geolokalizacyjnych — procesów, których nie da się przeprowadzić w ostatniej chwili. Czas działa na niekorzyść firm, które jeszcze nie rozpoczęły implementacji – uproszczenia nie zastąpią przygotowania.

 

Zachęcamy do lektury raportu „Stan przygotowania polskiego biznesu do EUDR”, który zawiera wiele przydatnych artykułów i wskazówek dotyczących wdrożenia EUDR.

Pełna wersja raportu dostępna jest bezpłatnie do pobrania na tej stronie.

 

 

Możemy również Państwa wesprzeć w: 

✅ analizie obowiązków w kontekście roli firmy w łańcuchu dostaw,

✅ opracowaniu i wdrożeniu procedur należytej staranności,

✅ komunikacji i edukacji dostawców,

✅ przygotowaniu dokumentacji oraz raportowania zgodnego z EUDR,

✅ praktycznej obsłudze systemu informatycznego do składania oświadczeń należytej staranności (TRACES),

✅ szkoleniach i działaniach compliance.

 

Zapraszamy do kontaktu!

22 października 2025

Mogą Cię zainteresować:

Podatki

4 listopada 2025

[ALERT] Kolejne zmiany w VAT– wejście w życie KSeF to nie koniec rewolucji w podatku od towarów i usług

17 października 2025 r. Ministerstwo Finansów i Gospodarki ogłosiło projekt nowelizacji ustawy o VAT oraz ustawy o NIP. Propozycje...

Czytaj dalej
[ALERT] Kolejne zmiany w VAT– wejście w życie KSeF to nie koniec rewolucji w podatku od towarów i usług
praca zatrudnienie b2b umowa o pracę ludzie biuro

Podatki

31 października 2025

Umowa o pracę vs B2B – analiza skutków podatkowych i składkowych w 2025 roku

Całkowity koszt zatrudnienia specjalisty na umowie o pracę z wynagrodzeniem brutto 10 000 zł przekracza 12 200 zł miesięcznie, pod...

Czytaj dalej
Umowa o pracę vs B2B – analiza skutków podatkowych i składkowych w 2025 roku
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., ALTO Broker sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje siętutaj .