Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

29 czerwca 2020

[ALERT ALTO]: TARCZA ANTYKRYZYSOWA 4.0

alert

  • wprowadzenie możliwości uzyskania dopłat do oprocentowania kredytów bankowych, udzielanych na podstawie umów zawartych do 31 grudnia 2020 r. przedsiębiorcom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych wynikających z rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2,

  • wprowadzenie procedury uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego, która ma na celu umożliwienie dłużnikowi podjęcie negocjacji z wierzycielami bez konieczności formalnego otwierania postępowania przez sąd, ale z jednoczesną ochroną przed egzekucją prowadzoną przez wierzycieli, działających indywidualnie,

  • wprowadzenie przepisów mających zapobiegać wrogim przejęciom firm przez zagraniczne podmioty spoza UE – transakcje nabycia znacznej liczby udziałów w krajowych spółkach będą kontrolowane przez UOKiK,

  • ograniczenie możliwości żądania odsetek ustawowych w transakcjach handlowych po upływie 30 dni od dnia spełnienia świadczenia, do przedsiębiorstw z sektora MŚP, w razie ustalenia w umowie terminu zapłaty dłuższego niż 30 dni,

  • wprowadzenie możliwości obniżenia wymiaru czasu pracownika oraz objęcia pracownika przestojem ekonomicznym w razie wystąpienia u pracodawcy istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń na okres maksymalnie 12 miesięcy od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii,

  • możliwość udzielenia przez pracodawcę urlopu wypoczynkowego, niewykorzystanego przez pracownika w poprzednich latach kalendarzowych, w wymiarze do 30 dni urlopu, w terminie wskazanym przez pracodawcę, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów,

  • ograniczenie wysokości odprawy, odszkodowania lub innego świadczenia pieniężnego wypłacanego pracownikowi w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, do 10-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii,

  • wprowadzenie możliwości zawieszenia przez pracodawcę obowiązków tworzenia lub funkcjonowania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, dokonywania odpisu podstawowego, czy wypłaty świadczeń urlopowych, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii,

  • wprowadzenie możliwości wypowiedzenia przez strony, umowy o zakazie konkurencji obowiązującej po ustaniu m. in. stosunku pracy, z zachowaniem terminu 7 dni, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii,

  • wprowadzenie możliwości wypłaty środków z FGŚP na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników nieobjętych przestojem opisanym w Kodeksie pracy bądź też przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy w następstwie wystąpienia COVID-19,

  • wydłużenie okresu, w którym przysługuje zasiłek opiekuńczy do 28 czerwca 2020 r. oraz umożliwienie Radzie Ministrów, w drodze rozporządzenia, określenia dłuższego okresu pobierania zasiłku dla określonych grupy osób uprawnionych oraz w zależności od funkcjonowania poszczególnych placówek,

  • doprecyzowanie zasad obliczania spadku obrotów gospodarczych na potrzeby wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników z FGŚP oraz od Starosty – spadek będzie mógł być liczony od 1 stycznia 2020 r. (a nie dopiero od 2 stycznia br.), w rezultacie porównanie obrotów między poszczególnymi okresami będzie łatwiejsze do przygotowania i analizy,

  • zniesienie obowiązku składania comiesięcznych oświadczeń o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową o dofinansowanie od Starosty oraz o kosztach wynagrodzeń każdego z tych pracowników i należnych od tych wynagrodzeń składek społecznych,

  • możliwość udzielenia przez starostę pożyczki ze środków Funduszu Pracy jednorazowo na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub statutowej przez organizacje pozarządowe oraz inne organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego,

  • wydłużenie terminu na wniesienie opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego za rok 2020, do dnia 31 stycznia 2021 r.,

  • wprowadzenie możliwości „wakacji kredytowych” – zawieszenia przez bank spłaty kredytu mieszkaniowego, na czas nie dłuższy niż 2 kwartały w całym okresie spłaty kredytu, bez względu na wysokość dochodu gospodarstwa domowego kredytobiorcy,

  • umorzenie pożyczki dla mikroprzedsiębiorców, bez konieczności składania oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej, po 3 miesiącach od daty jej udzielenia,

  • przyznanie prawa do świadczenia postojowego przedsiębiorcom, którzy równocześnie podlegają ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu,

  • wprowadzenie możliwości skorzystania przez podatników (wierzycieli) ponoszących negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 z ulgi na złe długi w podatkach dochodowych, poprzez odliczenie od podstawy obliczenia zaliczki wartości nieuregulowanych lub zbytych wierzytelności, w okresie rozliczeniowym w którym upłynęło 30 dni od dnia upływu terminu zapłaty (obecnie termin ten wynosi 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty),

  • przedłużenie zawieszenia terminów na raportowanie krajowych schematów podatkowych do 30 dnia po dniu odwołania stanu epidemicznego i stanu epidemii; jednocześnie w przypadku schematów transgranicznych analogiczne zawieszenie ma trwać nie dłużej niż do 30 czerwca 2020 r.,

  • możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania podatkami dochodowymi (również przy obliczeniu miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy) darowizn przekazanych domom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowniom, schroniskom dla osób bezdomnych, w tym z usługami opiekuńczymi, ośrodkom wsparcia, rodzinnym domom pomocy oraz domom pomocy społecznej, a także darowizn komputerów (zdatnych do użytku i nie starszych niż 3 lata) przekazanych od 1 stycznia do 30 września 2020 r. placówkom oświatowym i organizacjom pożytku publicznego,

  • możliwość uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań, o ile wada dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoka w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoka w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług, powstała w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii w następstwie wystąpienia  COVID-19,

  • przedłużenie terminu do złożenia informacji o cenach transferowych (TP-R) oraz do złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych do 31 grudnia 2020 r. – w przypadku, gdy termin ten upływa w okresie od 31 marca 2020 r. do 30 września 2020 r. albo o 3 miesiące – w przypadku, gdy termin ten upływa w okresie od 1 października 2020 r. do 31 stycznia 2021 r.,

  • przedłużenie terminu do dołączenia do lokalnej dokumentacji cen transferowych grupowej dokumentacji cen transferowych do końca trzeciego miesiąca licząc od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji,

  • wyłączenie z przepisów o cenach transferowych transakcji pomiędzy uczelnią medyczną a podmiotem leczniczym,

  • wprowadzenie możliwości składania niektórych wniosków do ZUS wyłącznie w formie elektronicznej, zmiana obejmie wnioski o świadczenie postojowe, zwolnienie z opłacania składek ZUS oraz udzielenie ulgi w spłacie należności,

  • wydłużenie możliwości posługiwania się certyfikatem rezydencji bez określonego terminu ważności jeśli okres dwunastu miesięcy od daty jego wydania upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii – certyfikaty takie będą mogły zostać uwzględnione przez płatnika przy ustalaniu wymiaru podatku u źródła w okresie obowiązywania ww. stanów oraz 2 kolejnych miesięcy po ich odwołaniu,

  • umożliwienie potwierdzenia rezydencji podatkowej kontrahenta w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy po ich odwołaniu, kopią certyfikatu rezydencji – pod warunkiem że informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym,

  • wprowadzenie możliwości skorzystania w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy po ich odwołaniu, z posiadanego przez płatnika certyfikatu rezydencji podatnika obejmującego 2019 r. – w tym przypadku konieczne jednak będzie posiadanie oświadczenia zagranicznego podatnika potwierdzającego aktualność danych zawartych w certyfikacie,

  • przesunięcie terminu wejścia w życie przepisów wprowadzających obowiązek raportowania VAT w nowej strukturze JPK_VATdo 1 października 2020 r.

Teraz Ustawa trafi pod obrady Senatu. Zgodnie z harmonogramem, ma ona być przedmiotem prac na posiedzeniu 17 czerwca 2020 r.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, jesteśmy do Państwa dyspozycji.

29 czerwca 2020

Mogą Cię zainteresować:

Podatki

20 października 2025

Polskie firmy nieprzygotowane na EUDR. Ponad 100 tysięcy przedsiębiorstw może stracić dostęp do rynku UE

Nowy raport ostrzega: 25% firm nie przeanalizowało swoich obowiązków mimo zbliżającego się terminu wdrożenia Jeśli Parlament Euro...

Czytaj dalej
Polskie firmy nieprzygotowane na EUDR. Ponad 100 tysięcy przedsiębiorstw może stracić dostęp do rynku UE
joanna malinowska alto broker ubezpieczeniowy nowa linia biznesowa news press release

Twój biznes

16 października 2025

Kierunek: WZROST! Joanna Malinowska na czele ALTO Broker

Choć dopiero informowaliśmy o dołączeniu do ALTO nowej linii biznesowej - ALTO Broker – to nie koniec ważnych wieści. Już dziś dzi...

Czytaj dalej
Kierunek: WZROST! Joanna Malinowska na czele ALTO Broker
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., ALTO Brokers sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje siętutaj .