Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

13 maja 2021

[CORPORATE PULSE]: Elektroniczne wnioski do KRS już od 1 lipca 2021. Czy od razu odczujemy ułatwienia?

news

Warto nadmienić, że część profesjonalnych pełnomocników korzysta dobrowolnie, i to już od kilku lat, z Elektronicznego dostępu do Sądów Rejestrowych / Centralnej Informacji / MSiG za pomocą tzw. portalu PDI.

Jakie są doświadczenia korzystających z ww. systemu użytkowników? Tego nie wiem, wymienię jednak kilka własnych:

  • Czasami wnioski z załącznikami w postaci aktów notarialnych są rozpatrywane na podstawie skanów tych dokumentów, a niekiedy wnioskodawca uzyskuje informację o konieczności złożenia wniosku tradycyjnego (w wersji papierowej) z załączeniem oryginałów.
  • Jedynym wyróżnikiem spraw jest numer sygnatury – nie można niestety szybko zorientować się co do statusu spraw po nazwie podmiotu albo chociaż numerze KRS.
  • Jest jeszcze bardziej nieprzewidywalne dla wnioskodawcy, kiedy sprawą zajmie się referendarz sądowy. Zdarzały mi się wnioski, które nigdy nie zostały formalnie odczytane jako „wiadomość odebrana”, a wpis w KRS pojawił się po 3 dniach od złożenia wniosku. Z drugiej strony są wnioski, które pomimo upływu kilku tygodni nadal nie zostały odebrane, a Biuro Obsługi Interesantów nie jest w stanie ustalić o jaki wniosek chodzi.
  • Nie można w prosty sposób podejrzeć treści wniosków, załączników ani postanowień. Pliki trzeba zapisać i otworzyć w specjalnym oprogramowaniu do plików opatrzonych podpisem elektronicznym.

Podsumowując, można wyobrazić sobie naprawdę wiele usprawnień co do obecnego systemu. Nie wiem na ten moment czy nowy będzie oparty o portal PDI, czy też będzie wykorzystywał zupełnie inną technologię.

System pozwalający złożyć wniosek to nie wszystko. Potrzebne jest jeszcze spójne podejście do korzystania z niego przez sądy oraz przemyślenie jego użyteczności dla wnioskodawców.

  • Czy ta zmiana sprawi, że postępowanie rejestrowe stanie się bardziej przewidywalne dla przedsiębiorców?
  • Czy digitalizacja procesu sprawi, że 7-dniowy termin na wpis stanie się bardziej realny?
  • Czy dalej będzie możliwe skuteczne wnioskowanie o wpis w określonej dacie (co w zakresie połączeń, czy przekształceń jest kluczowe)? Na ten moment brak jakichkolwiek odpowiedzi.

13 maja 2021

Mogą Cię zainteresować:

Podatki

16 maja 2025

[WEBINAR]: Transfer Pricing Café: Kontrole podatkowe a TP

Urzędnicy skarbowi coraz uważniej patrzą na transakcje między podmiotami powiązanymi. Błąd w dokumentacji może słono kosztować, a ...

Czytaj dalej
[WEBINAR]: Transfer Pricing Café: Kontrole podatkowe a TP

Podatki

16 maja 2025

[WEBINAR]: Pharma Tax Meet - Jak zarządzić podatkami w branży Life Science i Pharma

Zarządzanie podatkami w branży Life Science i Pharma to kluczowy element sukcesu. Właściwe podejście może przynieść wymierne korzy...

Czytaj dalej
[WEBINAR]: Pharma Tax Meet - Jak zarządzić podatkami w branży Life Science i Pharma
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., PROTECTO Brokers sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się tutaj .