Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

16 października 2020

Zatory płatnicze – Nowe obowiązki

news

 

Sprawozdanie ma zawierać 10 danych kwotowych oraz 2 dane procentowe, tj.:

  • wartość świadczeń pieniężnych (i) otrzymanych oraz (ii) uregulowanych w danym roku w podziale na 4 ”okresy” tj.:
    • do 30 dni
    • od 31 do 60 dni
  1. od 61 do 120 dni
  • powyżej 120 dni

– od dnia wystawienia faktury lub innego rachunku potwierdzającego dostawę towaru / wykonanie usługi;

 

  • wartość świadczeń pieniężnych, (i) nieotrzymanych oraz (ii) niespełnionych w terminie płatności (wynikającym z umowy) oraz udział takich świadczeń w całkowitej wartości świadczeń (i) należnych oraz (ii) do spełnienia których podmiot był zobowiązany w danym roku.

 

W sprawozdaniu ujęte powinny być jedynieświadczenia pieniężne (w rozumieniu ustawy), tym samym nie wszystkie realizowane / otrzymywane płatności powinny być raportowane. Zasadniczo, obowiązek sprawozdawczy dotyczy jedynie transakcji B2B.

Pierwsze takie sprawozdanie będzie trzeba złożyć już pod koniec stycznia 2021 r. (dotyczące płatności z 2020 r.).

Obowiązek sprawozdawczy a rynek ubezpieczeń

Z uwagi na specyfikę branży, wypełnienie nowych obowiązków sprawozdawczych przez zakłady ubezpieczeniowe może okazać się szczególnie trudne.

Z jednej strony, naszym zdaniem istnieje dużo argumentów przemawiających za tym żeby płatności dokonywane w ramach umów ubezpieczeniowych w ogóle wyłączyć z raportowania:

 

  • celem wprowadzenia w życie przepisów jest ochrona mniejszych firm przed rozpoczęciem współpracy z klientem, który stosuje niekorzystną dla nich politykę płatności. Takie ryzyko nie występuje jednak w przypadku działalności ubezpieczeniowej, która jest działalnością ściśle regulowaną i kontrolowaną przez organy państwa (zwłaszcza KNF);
  • polskie regulacje były wzorowane na rozwiązaniach brytyjskich, gdzie działalność ubezpieczeniowa jest zwolniona z obowiązku raportowania;
  • płatności dokonywane w ramach umów ubezpieczeniowych nie muszą być potwierdzane rachunkiem / fakturą – natomiast na przyporządkowanie świadczenia na gruncie sprawozdania do danego „okresu” ma wpływ dzień wystawienia faktury lub rachunku.

 

Obowiązek sporządzania takich sprawozdań skutkowałby więc jedynie wprowadzeniem dodatkowych, nadmiernych, administracyjnych utrudnień dla ubezpieczycieli, w sytuacji w której nie jest to działaniem celowym. Z drugiej strony jednak znane nam jest stanowisko Ministerstwa zgodnie z którym w działalności ubezpieczeniowej:

  • raportowaniu podlega płatność składek ubezpieczeniowych, dokonywana w relacjach B2B;
  • wypłata odszkodowań nie spełnia natomiast definicji transakcji handlowej i tym samym nie podlega raportowaniu.

 

Pytanie pozostaje – które dokładnie płatności uwzględnić w sprawozdaniu i jak to zrobić. Odpowiedź uzależniona jest jednak często od konstrukcji umownych, którymi posługuje się spółka i wymaga m.in. dokonania mapowania transakcji i rodzajów przelewów.

W związku z tym, zapraszamy na kolejny Insurance MeetUp dedykowany branży ubezpieczeniowej, gdzie omówimy m.in. praktyczne problemy z wypełnieniem przez zakłady ubezpieczeń ww., nowego obowiązku, zidentyfikowane w ramach wspierania klientów w tym procesie.

16 października 2020

Mogą Cię zainteresować:

Podatki

12 czerwca 2025

Wyliczenie składki wypadkowej – dowiedz się, czy przepłacasz i odzyskaj nadpłaty z ZUS!

Czy Twoja firma płaci odpowiednią składkę na ubezpieczenie wypadkowe? Wiele podmiotów nieświadomie opłaca zawyżoną stawkę, co może...

Czytaj dalej
Wyliczenie składki wypadkowej – dowiedz się, czy przepłacasz i odzyskaj nadpłaty z ZUS!
ALTO KONTROLE PODATKOWE

Podatki

11 czerwca 2025

[WEBINAR ALTO]: Trendy w kontrolach podatkowych 2025

Kontrole podatkowe to rzeczywistość, z którą mierzy się większość przedsiębiorstw. Fiskus wyostrza narzędzia, a każde niedopatrzen...

Czytaj dalej
[WEBINAR ALTO]: Trendy w kontrolach podatkowych 2025
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., PROTECTO Brokers sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się tutaj .