Andrzej Moruń - ESG Consultant
4 września 2025
Dekarbonizacja – środek do zdobycia przewagi konkurencyjnej dla świadomych przedsiębiorstw
Wpisy
ESG w Unii Europejskiej
W dobie dynamicznie zmieniających się przepisów dotyczących zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa w Unii Europejskiej mogą czuć się zagubione w kontekście podejmowania strategicznych decyzji. Z jednej strony słyszymy coraz głośniejsze sygnały o konieczności „pauzy regulacyjnej” np. poprzez wprowadzenie zmian objętych tzw. pakietem Omnibus na początku roku, co skutkowało wstrzymaniem stosowania niektórych regulacji (mechanizm Stop the Clock). Z drugiej strony stawiane są ambitne cele w ramach Clean Industrial Deal i słyszymy sygnały od Komisji Europejskiej o propozycjach nowych celów dekarbonizacyjnych dotyczących obniżenia do 2040 roku emisji gazów cieplarnianych o 90% w porównaniu z poziomem z 1990 roku.
W gąszczu niejednoznacznych komunikatów z Brukseli wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy warto dziś inwestować w transformację klimatyczną, skoro kierunek polityki może się zmieniać. Tymczasem, paradoksalnie, to właśnie teraz pojawia się realna szansa na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Dekarbonizacja przestaje być jedynie odpowiedzią na regulacje – staje się strategicznym narzędziem przyciągania klientów, partnerów i inwestorów oraz środkiem do wzmacniania pozycji rynkowej.
Czym jest dekarbonizacja?
Dekarbonizacja jest to długofalowy proces strategiczny ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Realizacja tego procesu wymaga zarówno działań takich jak ograniczenie zapotrzebowania na energię, odchodzenie przedsiębiorstw od źródeł energii opartych na paliwach kopalnych na rzecz energii z OZE, a także wpływanie na swój łańcuch wartości. Celem tych działań jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych na każdym etapie funkcjonowania przedsiębiorstwa i minimalizacja wpływu jej działalności na klimat.
Dla wielu firm dekarbonizacja nie jest już kwestią wyboru, ale coraz częściej – koniecznością biznesową. Coraz większa liczba dużych korporacji stawia konkretne wymagania w zakresie śladu węglowego swoim dostawcom. Spełnienie tych standardów staje się również warunkiem wejścia dla firm dążących do ekspansji na zagraniczne rynki. Duże podmioty często zobowiązują się do zmniejszenia swoich emisji CO2 w ramach inicjatyw takich jak SBTi (Science Based Targets initiative) i stają przed koniecznością wprowadzenia zmian w swoich łańcuchach wartości i wyborem dostawców, którzy reprezentują te same wartości i wybierają ścieżkę dekarbonizacji.
Czy warto redukować ślad węglowy?
Sektor finansowy premiuje przedsiębiorstwa, które w swoich decyzjach i inwestycjach uwzględniają zrównoważony rozwój. Banki i instytucje finansowe wprowadzają kryteria ESG do oceny ryzyka kredytowego, a firmy realizujące strategie dekarbonizacji mogą liczyć na korzystniejsze warunki finansowania np. w produktach finansowych, takich jak Sustainability Linked-Loans (SLL), gdzie niska marża uzależniona jest od KPI opartych o dekarbonizację i wskaźniki ESG. Banki związane wymogami regulacyjnymi będą dążyły do zwiększenia udziału inwestycji zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.
W kontekście niestabilnych i rosnących cen energii pochodzącej z paliw kopalnych inwestycje w efektywność energetyczną i energię z odnawialnych źródeł stają się też skutecznym narzędziem do ograniczania ryzyka operacyjnego. Co istotne, wiele z tych działań może być współfinansowanych z krajowych i unijnych programów wsparcia – zarówno w formie dotacji, jak i ulg podatkowych czy instrumentów finansowych dedykowanych transformacji energetycznej. Przykłady takiego wsparcia to m.in. program Energia Plus albo Fundusz Modernizacyjny (oba zarządzane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).
Bariery na drodze do dekarbonizacji
Niestety, są też pewne bariery, które utrudniają decyzję o podjęciu działań dekarbonizacyjnych. Przede wszystkim są to wysokie koszty inwestycyjne, które mogą być szczególnie problematyczne dla firm z sektora MŚP. Choć dostępne są różne źródła finansowania zielonej transformacji, proces ich pozyskania bywa złożony i czasochłonny.
Innym istotnym problemem mogą być też ograniczone zasoby wewnętrzne – zarówno kadrowe, jak i kompetencyjne. W wielu organizacjach brakuje specjalistów, którzy mogliby zidentyfikować obszary emisji czy opracować strategię dekarbonizacji.
W takim przypadku firmy mogą zwrócić się o pomoc do zewnętrznych podmiotów specjalizujących się we wspieraniu w procesach dekarbonizacji.
Choć coraz więcej firm dostrzega potencjał w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju, spotykamy się też z podejściem: „to nie nasz problem” albo „to tylko dodatkowy koszt i biurokracja”. Zielony Ład, ESG, dekarbonizacja, ślad węglowy – dla niektórych to wciąż hasła, które budzą dystans, zmęczenie i poczucie zagrożenia.
Dekarbonizacja nie jest jednak tymczasową „modą z Brukseli”, ale fundamentem nowoczesnego, odpornego biznesu. Przedsiębiorstwa, które rozumieją tę zmianę i zaczną działać już teraz, zyskają przewagę – nie tylko wizerunkową, ale również rynkową, a w dalszej perspektywie – finansową.
Jeżeli Państwa firma potrzebuje wsparcia w zakresie dekarbonizacji zapraszamy do kontaktu z nami. W ramach naszych usług możemy przygotować dla Państwa kalkulację śladu węglowego przedsiębiorstwa lub produktu, opracować strategię dekarbonizacji oraz wesprzeć Państwa w innych działaniach związanych z ESG.
Źródło: LinkedIn
Sprawdź, jak możemy pomóc Twojej firmie!
Skontaktuj sięAndrzej Moruń - ESG Consultant
4 września 2025
Mogą Cię zainteresować:


Podatki
Śniadanie podatkowe dla domów maklerskich
ALTO we współpracy z Izbą Domów Maklerskich zaprasza na śniadanie biznesowe poświęcone podatkowi u źródła, KSeF, JPK CIT i innym n...
Czytaj dalej

Podatki
Nie taki JPK CIT straszny… - czyli jak to ugryźć? Część II. Wdrożenie i trudności praktyczne.
Wdrożenie JPK CIT - co w praktyce sprawia najwięcej trudności? Wdrożenie JPK CIT to jeden z nowych obowiązków dla wszystkich poda...
Czytaj dalej