Ważne teraz

ALTO w gronie liderów w 20. Rankingu Kancelarii Prawniczych Dziennika Rzeczpospolita

ALTO w gronie liderów w 20. Rankingu Kancelarii Prawniczych Dziennika Rzeczpospolita

Strategia podatkowa 2022  Nie zwlekaj, zaplanuj już dziś!

Strategia podatkowa 2022  Nie zwlekaj, zaplanuj już dziś!

ALTO partnerem merytorycznym raportu Made in Poland

ALTO partnerem merytorycznym raportu Made in Poland

Polski Ład 2.0: Co się zmienia dla pracowników i samozatrudnionych

Polski Ład 2.0: Co się zmienia dla pracowników i samozatrudnionych

26 lutego 2020

Alert podatkowy – 26 lutego 2020 r.

alert

Chcieliśmy zwrócić Państwa uwagę na jeden z najnowszych wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego, dotyczący okresu, w którym organ podatkowy powinien zakończyć kontrolę podatkową prowadzoną u przedsiębiorcy (I FSK 2243/19).

NSA stwierdził, że limit czasu trwania kontroli u danego przedsiębiorcy (uregulowany obecnie w Prawie przedsiębiorców) należy liczyć jako kolejno następujące po sobie dni robocze od wszczęcia tej kontroli. Jest to sprzeczne z dotychczasową praktyką organów (potwierdzaną również dotychczas przez sądy), że limity czasowe kontroli dotyczą jedynie okresu, kiedy urzędnicy fizycznie przebywają w siedzibie podatnika (gdzie przeprowadzają konkretne „czynności kontrolne”).

Przypomnijmy, że zgodnie z art. 55 ust. 1 Prawa przedsiębiorców, maksymalny czas trwania kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku nie może co do zasady przekroczyć:

  1. 12 dni roboczych – u mikroprzedsiębiorców;
  2. 18 dni roboczych – u małych przedsiębiorców;
  3. 24 dni roboczych – u średnich przedsiębiorców;
  4. 48 dni roboczych – u pozostały przedsiębiorców.

Utrzymanie się ww. stanowiska NSA oznaczałoby, że urząd skarbowy byłby zobowiązany do wydania protokołu z kontroli już po upływie ww. limitu dni od wszczęcia kontroli, czyli od dnia doręczenia podatnikowi upoważnienia do jej przeprowadzenia (jeśli w sprawie nie zachodziłyby wyjątki umożliwiające przedłużenie kontroli).

Do tej pory długość wielu kontroli (tj. czasu pomiędzy doręczeniem upoważnienia a wydaniem protokołu) znacząco przekraczała te limity, a organy limitowały na podstawie ww. przepisu jedynie ilość „wizyt u podatników”.

Wyrok ten może zatem spowodować, że kontrole będą kończone znacznie szybciej. Warto jednak podkreślić, że nie znajdzie on zastosowania do kontroli celno-skarbowych, prowadzonych przez naczelników urzędów celno-skarbowych.

Na ten moment nie jest jeszcze dostępne uzasadnienie pisemne powyższego wyroku. Z pewnością z jego lektury będzie można dowiedzieć się więcej o motywach rozstrzygnięcia NSA.

26 lutego 2020

Mogą Cię zainteresować:

Podatki

10 sierpnia 2022

Opodatkowanie wynagrodzeń pracowników od lipca 2022 r.

Ustawodawca od lipca częściowo uprościł rozliczenia podatkowe, skomplikowane przez Polski Ład. Zlikwidowana została problematyczna...

Czytaj dalej
Opodatkowanie wynagrodzeń pracowników od lipca 2022 r.

Prawo

9 sierpnia 2022

Prawo do błędu członka zarządu

Według business judgment rule, członek organu, który postępował lojalnie wobec spółki oraz z należytą zawodową starannością, jedna...

Czytaj dalej
Prawo do błędu członka zarządu
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

*Przesyłając zgłoszenie wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką prywatności