Alerty
[ALERT ALTO]: Zgłaszanie umów o dzieło od 1 stycznia 2021 r.
Od 1 stycznia 2021 r. wejdzie w życie obowiązek zgłoszenia do ZUS przez płatników ZUS lub osoby fizyczne zlecające dzieło – informacji o zawarciu każdej umowy o dzieło w terminie nie dłuższym niż 7 dni od jej zawarcia.
Celem zmiany jest umożliwienie ZUS weryfikowania istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych osób wykonujących umowy nazwane umowami o dzieło.
Jakie umowy o dzieło należy zgłosić:
Jak zgłosić umowę o dzieło:
Pojawił się już projekt rozporządzenia (link), który zawiera wzór wniosku zgłoszeniowego ZUS RUD, z którego wynika konieczność podania takich informacji jak, m.in.:
Co to oznacza w praktyce:
- Dzięki przekazywanym informacjom, ZUS będzie mógł precyzyjnie określić zakres potencjalnych podmiotów do kontroli (tj. podmiotów stosujących umowy o dzieło).
- Biorąc pod uwagę restrykcyjne stanowisko organów dotyczące umów o dzieło, można się spodziewać, że ZUS w toku kontroli zakwestionuje część umów o dzieło, uznając je w istocie za podlegające oskładkowaniu, np. umowy zlecenia.
- Potencjalne przekwalifikowanie umów o dzieło może powodować zaległość w ZUS, tj. konieczność uregulowania należnych składek nawet do 5 lat wstecz wraz z odsetkami za zwłokę.
- Wydaje się, że w dalszej perspektywie czasowej, ustawodawca może dążyć do pełnego objęcia ZUS umów
o dzieło.
Eksperci ALTO monitorują niniejszy temat i będą aktualizować Państwa na bieżąco, gdy tylko pojawią się nowe informacje. Jeżeli mieliby Państwo jakiekolwiek pytania lub wątpliwości w zakresie niniejszych zagadnień, pozostajemy do Państwa dyspozycji.