Wróć

Alerty

[ALERT ALTO]: PPK w dobie Koronawirusa

Bieżąca sytuacja związana z pandemią koronawirusa wpływa na kwestie związane z programami emerytalnymi. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) w kontekście obecnej sytuacji związanej z koronawirusem. 

I. Przedłużenie terminu na zawarcie umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK

Tarcza Antykryzysowa wydłuża terminy na zawarcie umów o zarządzanie i prowadzenie PPK przez podmioty z tzw. II fazy wdrożenia PPK, a więc przez . podmioty zatrudniające na 30 czerwca 2019 r. co najmniej 50 osób, wobec których przepisy Ustawy PPK stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r. Podmioty te powinny:

  • zawrzeć umowy o zarządzanie PPK do dnia 27 października 2020 r. (pierwotny termin to 24 kwietnia 2020 r.) oraz
  • zawrzeć umowy o prowadzenie PPK do dnia 10 listopada 2020 r. (pierwotny termin to 11 maja 2020 r.).

Uwaga! Podmiot z tzw. II fazy, który zawarł już umowę o zarządzanie PPK może wstrzymać się z zawarciem umowy o prowadzenie PPK do 10 listopada 2020 roku.

Podstawa: art. 54 ustawy z dnia 31 marca 2020 roku o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 568), nowelizujący art. 134 ustawy o PPK (Dz. U. z 2018 r., poz. 2215 z późn. zm.).

II. Brak finansowania wpłat do PPK

Zgodnie z ustawą o PPK, w okresie przestoju ekonomicznego oraz w okresie obniżonego wymiaru czasu pracy, o których mowa w ustawie z 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy, podmiot zatrudniający i uczestnik PPK nie finansują wpłaty podstawowej ani wpłaty dodatkowej.

Tym samym wpłaty do PPK nie są finansowane także wtedy, gdy przestój ekonomiczny albo obniżony wymiar czasu pracy lub przestój zostały wprowadzone zgodnie z art. 15g Specustawy, przewidującego dofinansowanie z FGŚP. W takiej sytuacji:

  • wpłaty do PPK finansowane nie są jedynie w stosunku do osób objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy.
  • nie finansuje się wpłat do PPK obliczanych od wynagrodzenia wypłaconego w okresie obniżonego wymiaru czasu pracy, niezależnie od tego, za jaki okres to wypłacane wynagrodzenie przysługuje.
  • Pracownik może złożyć deklarację finansowania przez siebie składek na PPK w okresie obniżonego wymiaru czasu pracy/przestoju, pomimo iż wpłaty nie są finansowane przez pracodawcę.

Podstawa: art. 25 ust. 4 pkt 1 ustawy o PPK oraz art. 15g ustawy z dnia 2 marca 2020 o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 374)

III. Informowanie o niefinansowaniu wpłat do PPK

Ustawa o PPK nie przewiduje obowiązku informowania przez pracodawcę o niefinansowaniu wpłat do PPK w takim okresie. Rekomendujemy jednak:

  • przekazanie pracownikom stosownej informacji.
  • weryfikację umowy o zarządzanie PPK pod kątem ewentualnych obowiązków informacyjnych wobec instytucji finansowych.

 

Zachęcamy do kontaktu, jeżeli jesteście Państwo zainteresowani pozyskaniem dalszych informacji lub naszym wsparciem w ww. temacie.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Możesz określić warunki ich przechowywania lub dostępu używając poniższych ustawień.