Wróć

Aktualności

Pandemia przyspieszyła innowacje w branży insurance – a co na to podatki?

Pandemia przyspieszyła cyfryzację firm i instytucji. Również branża ubezpieczeniowa postawiła na innowacyjne rozwiązania. Sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe znacznie umożliwiły wdrażanie innowacyjnych rozwiązań również mniejszym podmiotom z branży.

Autor: Aleksandra Bońkowska
22 652 27 51

Transformacja technologiczna ubezpieczycieli widoczna jest gołym okiem, zarówno z perspektywy ich oferty produktowej jak i sposobów komunikacji z klientami. Dodatkowo, innowacyjne technologie pozwalają na automatyzację i usprawnienie wielu procesów wewnętrznych, zmniejszając koszty działalności. Ze względu na pandemię COVID-19, priorytetem stało się również umożliwienie automatycznego lub zdalnego przeprowadzenia procesów, które do tej pory wymagały fizycznego zaangażowania pracowników. Popularnym obszarem innowacji są też wewnętrzne rozwiązania w obszarze tzw. cyberbezpieczeństwa, a także nowe produkty z tym związane, często odbiegające od standardowej działalności ubezpieczycieli.

W ostatnim czasie firmy z branży ubezpieczeniowej wdrażają wiele ciekawych rozwiązań, m.in. w obszarze:

  • Obsługi klientów przez chatboty opracowane na bazie inteligentnych algorytmów
  • Zdalnej obsługi i automatyzacji procesów ofertowania oraz likwidacji szkód, z wykorzystaniem aplikacji mobilnych
  • Rozwoju systemów gromadzenia i analizy danych umożliwiających automatyzację i optymalizację w obszarze podejmowania decyzji
  • Systemów optymalizujących dopasowanie ceny ubezpieczenia do konkretnego ryzyka
  • Automatyzacji sprzedaży oraz płatności
  • Automatyzacji procesów obsługi gwarancji
  • Systemów wykrywających potencjalne wyłudzenia
  • Zdalnej weryfikacji tożsamości

W oparciu o nowe technologie opracowywane są również zupełnie nowe produkty. Z najciekawszych, które wdrożone były w ostatnim czasie można wymienić m.in.:

  • Hybrydowy produkt dla firm łączący nowoczesne oprogramowanie antywirusowe oraz ubezpieczenie chronionych urządzeń
  • Aplikację analizującą styl jazdy kierowców
  • Narzędzie do analizy bezpieczeństwa stron internetowych

Spółki, które samodzielnie (częściowo lub w pełnym zakresie) pracują nad wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań, podejmują działalność o charakterze badawczo-rozwojowym (B+R), dzięki czemu mogą liczyć na uzyskanie istotnych oszczędności podatkowych.

W jaki sposób uzyskać oszczędności podatkowe w związku z działalnością B+R?

Aby skorzystać z preferencji podatkowych, firmy nie muszą pracować nad technologiami przełomowymi z punktu widzenia rynku – wystarczy, że będą to rozwiązania innowacyjne w skali samej spółki! Najbardziej atrakcyjnym instrumentem podatkowym jest ulga B+R, w ramach której innowacyjne firmy mogą zaoszczędzić 19% kosztów działalności B+R. Ulga przysługuje już na etapie rozwoju technologii, niezależnie od wyników podejmowanych prac. Koszty, które najczęściej odliczane są przy pracach w obszarze IT, to wynagrodzenia oraz amortyzacja zasobów wykorzystywanych w ramach działalności B+R. Ulgę przysługującą w danym roku można również rozliczyć w 6 kolejnych latach, w przypadku gdy w danym okresie dochód nie jest wystarczająco wysoki do wykorzystania odliczenia.

Dodatkowo, w niektórych przypadkach może wystąpić możliwość wykorzystania ulgi IP BOX, polegającej na preferencyjnym opodatkowaniu (stawka 5%) dochodów uzyskiwanych w związku z powstałymi prawami własności intelektualnej (w tym również autorskie prawo majątkowe do programu komputerowego). Instrument ten może być szczególnie atrakcyjny dla wyodrębnionych w grupie podmiotów, które w głównej mierze zajmują się właśnie opracowaniem nowych technologii.

Działalność B+R to również działalność twórcza, wobec czego istnieje możliwość (w niektórych przypadkach również obowiązek!) stosowania zryczałtowanych, 50% kosztów uzyskania przychodów dla pracowników spółki, nawet do wysokości 85 528 zł.

W ALTO pracujemy nad wdrażaniem tych instrumentów u naszych klientów zarówno z branży ubezpieczeniowej jak i IT. Chętnie podzielimy się naszym doświadczeniem – zapraszamy do kontaktu.

Aleksandra Bońkowska                                                                               
Partner, doradca podatkowy                                                                                  
tel. +48 501 624 355                                                                                            
e-mail: abonkowska@altoadvisory.pl 

Adrian Salabura
Senior Consultant
tel. + 48 790 255 033
e-mail: asalabura@altoadvisory.pl

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Możesz określić warunki ich przechowywania lub dostępu używając poniższych ustawień.