Ważne teraz

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Poznaj najnowsze rozwiązania: system kaucyjny, podatek od nieruchomości, benchmarki  i wiele innych!

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Przygotuj się na JPK CIT! Wybierz kompleksowe wsparcie w zakresie podatków, księgowości i technologii.

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

Szereg wyróżnień w rankingach ITR World Tax oraz ITR World TP 2024/2025

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

ALTO x mLeasing – wsparcie firm z sektora MŚP w zielonej transformacji

4 kwietnia 2025

[ALERT] Zmiany w ordynacji podatkowej. MDR, przedawnienie i procedury podatkowe.

alert

Podatki

Wszystko wskazuje na to, że nadchodzą kolejne istotne dla firm modyfikacje ordynacji podatkowej. Proponowane zmiany obejmują m.in. nowe zasady przedawnienia zobowiązań podatkowych, zmiany w raportowaniu MDR, zmiany proceduralne oraz dalszą digitalizację postępowania podatkowego.

Projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej (link) został kilka dni temu opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Poniżej przygotowaliśmy krótkie zestawienie najważniejszych zmian, które z niego wynikają.

 

1. Przedawnienie zobowiązań podatkowych:

✅ zawieszenie biegu terminu przedawnienia przez wszczęcie postępowania karnego skarbowego ma dotyczyć wyłącznie wprost wymienionych przestępstw skarbowych;

✅ złożenie korekty deklaracji na 12 miesięcy przed końcem terminu przedawnienia wydłuży ten termin o dodatkowy rok;

✅ zamiast „nieprzedawniania się” zobowiązań zabezpieczonych hipoteką lub zastawem – nowelizacja przewiduje wprowadzenie zasady przerwania biegu przedawnienia.

 

2. Raportowanie MDR:

✅ głęboko zmienią się definicje (uzgodnienia, cech rozpoznawczych, etc.);

✅ podmiot „wspomagający” zostanie zlikwidowany – pozostaną: „promotor” i „korzystający”;

✅ MDR-3 będzie składany tylko raz w roku (możliwość podpisania go przez pełnomocnika);

✅ nie będzie możliwości uzyskania interpretacji indywidualnej w zakresie MDR;

✅ MF będzie mógł wydać rozporządzenie zwalniające dane transakcje z obowiązku raportowego (czyli jak się wydaje zapowiadana biała lista transakcji);

✅ radcowie prawni, adwokaci, doradcy podatkowi oraz rzecznicy patentowi zostaną w dużej części zwolnieni z raportowania.

 

3. Cyfryzacja, zmiany w procedurach:

✅ przesłuchania będą mogły odbywać się zdalnie;

✅ pełnomocnik uprawiony do podpisywania deklaracji będzie mógł działać także przy zawiadomieniach ZAW-NR – bez dodatkowego pełnomocnictwa szczególnego;

✅ zostanie podniesiony limit zapłaty podatku przez osobę trzecią z 1 000 zł do 5 000 zł;

✅ obowiązek składania osobnego wniosku o nadpłatę przy korekcie deklaracji zostanie zniesiony;

✅ zmieni się oprocentowanie nadpłaty.

 

Co prawda projekt jest dopiero na wstępnym etapie konsultacji publicznych, jednak większość projektowanych zmian ma wejść w życie za niecałe dziewięć miesięcy – 1 stycznia 2026 r. Oznacza to, że warto śledzić losy nowelizacji, aby z wyprzedzeniem przygotować się na potencjalne zmiany i nowe obowiązki.

 

4 kwietnia 2025

Mogą Cię zainteresować:

Podatki

3 lipca 2025

Projekt KSeF już w Sejmie - kluczowe zmiany, o których warto wiedzieć

Proces legislacyjny wszedł w decydującą fazę - 25 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów oficjalnie skierowało do Sejmu projekt ust...

Czytaj dalej
Projekt KSeF już w Sejmie - kluczowe zmiany, o których warto wiedzieć

Podatki

2 lipca 2025

Ulga B+R w ramach PIT – praktyczne aspekty rozliczeń ulgi na innowacyjnych pracowników

Czym jest ulga badawczo-rozwojowa? Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) w 2025 roku stanowi jedno z kluczowych narzędzi podatkowych wspi...

Czytaj dalej
Ulga B+R w ramach PIT – praktyczne aspekty rozliczeń ulgi na innowacyjnych pracowników
Zobacz wszystkie

Bądź zawsze na bieżąco,
otrzymuj Alert ALTO

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od spółek z Grupy ALTO (szczegółowo wymienionych poniżej) informacji marketingowych (w tym informacji o produktach, usługach, wydarzeniach, ofertach promocyjnych, badaniach marketingowych) na podany adres e-mail.

Administratorem danych osobowych są spółki z Grupy ALTO (ALTO Tax sp. z o.o. ALTO Accounting sp. z o.o., ALTO Advisory sp. z o.o., ALTO Risk Advisory sp. z o.o. ALTO ESG sp. z o.o., PROTECTO Brokers sp. z o.o.), wszystkie z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4b, budynek C, 00-189 Warszawa (Współadministratorzy danych). Dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania informacji marketingowych (zgodnie z wybranym kanałem komunikacji). Przysługujące prawa: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udzielone zgody można wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres rodo@altoadvisory.pl lub poprzez kliknięcie w link rezygnacji znajdujący się w stopce wiadomości email. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na legalność tych działań przed jej wycofaniem. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się tutaj .