Wróć

Alerty

[ALERT ALTO]: Debiut e-Faktur w Krajowym Systemie już 1 stycznia 2022

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur (KSeF) została podpisana przez Prezydenta.

Kiedy system e-faktur wejdzie w życie?

  • Od 1 stycznia 2022 r.: dobrowolne stosowanie tzw. e-faktur
  • Od 1 stycznia 2023 r.: obowiązkowe stosowanie tzw. e-faktur dla wszystkich podatników VAT (wg zapowiedzi Ministerstwa Finansów)

System e-faktur: co to jest?

Wystawianie faktur w KSeF: System zakłada wystawianie i przesyłanie faktur do kontrahentów w KSeF. Tym samym wszystkie dokumenty staną się ujednolicone.

Dostęp dla organów podatkowych: Organy podatkowe będą miały do dostęp do e-faktur już w momencie ich wystawienia. Tym samym szybciej mają być wykrywane oszustwa podatkowe.

Ułatwienie kontroli organom podatkowym: System ma przyczynić się do sprawniejszego dokonywania kontroli podatkowych i innych czynności sprawdzających – w dużej mierze bez udziału podatników i wzywania ich do przedstawienia dodatkowych danych.

Niewielkie korzyści dla podatników:

  • Krótszy okres oczekiwania na zwrot VAT – 40 dni. Będzie on jednak obarczony wieloma warunkami, m.in. koniecznością wystawienia wszystkich faktur w KSeF oraz wysokością zwrotu – do 3.000 zł. Dodatkowo okres ten będzie mógł być wydłużany przez organy podatkowe w celu dokonania weryfikacji zasadności zwrotu.
  • Brak konieczności gromadzenia dokumentacji potwierdzającej dokonanie uzgodnień z kontrahentem i spełnienie warunków w przypadku dokonywania korekt in minus – jeżeli faktura korygująca zostanie wystawiona w KSeF.

Nowe przepisy, nowe wyzwania – jak się przygotować na obowiązkowy KSeF?

Przygotowanie systemów IT:

Konieczne może okazać się dostosowanie całego systemu wystawiania i przesyłania faktur, w tym odpowiednie dostosowanie systemów księgowych podatników. Dodatkowo, wątpliwości może budzić zakres danych wskazywanych na e-fakturze – choć nowe regulacje co do zasady nie zmieniają elementów faktury, opublikowany projekt scheme (wersja ostateczna wciąż nie została opublikowana) wskazuje takie pola jak warunki dostawy Incoterms oraz kody CN/PKWiU sprzedawanych towarów i usług.

Dobrowolność systemu w 2022 r. sprawia, że większości problemów można będzie jeszcze uniknąć. Mimo to, czas w 2022 r. powinien być  odpowiednio wykorzystany na dokonanie koniecznych wdrożeń i zmian w systemach finansowo-księgowych od 2023 r.

Weryfikacja procesu obiegu dokumentów i zasad wystawiania faktur:

Konieczne także będzie zweryfikowanie zasad wystawiania faktur i obiegu dokumentów, a także właściwe ustawienie wewnętrznych procesów podatników w zakresie fakturowania. Organy podatkowe od 2023 r. uzyskają jeszcze bardziej szczegółowy wgląd w wewnętrzny proces fakturowania, zatem wszelkie nieprawidłowości powinny zostać wyeliminowane wcześniej. Dodatkowo, zmiany systemów IT i wdrożenia z tym związane powinny bazować na sprawdzonych i zweryfikowanych procesach wewnętrznych.

Wejście w życie obowiązku stosowania faktur ustrukturyzowanych w 2023 r. nie jest jeszcze przesądzone. Mimo to uważamy, że z przygotowaniem się do nowych (potencjalnych) obowiązków nie należy czekać do ostatniej chwili – nowe regulacje mogą okazać się prawdziwie rewolucyjne dla dużej części podatników.


Jednocześnie, zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w bezpłatnym webinarium organizowanym przez ALTO dotyczącym tego zagadnienia.

 

30 listopada 2021 (wtorek) | godz. 10:00-11:30


W razie pytań pozostajemy do Państwa dyspozycji.

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Możesz określić warunki ich przechowywania lub dostępu używając poniższych ustawień.